Ezen a weboldalon a 2004 nyarán írt diplomamunkám anyagának egy részét publikálom. A weoboldalt ajánlom mindenkinek, aki 3D grafikus kártyát szeretne vásárolni, de még nem döntött (mert nem tud dönteni).
Diplomamunkám célja, hogy összeszedjem azokat az ismereteket, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy valaki a számára legmegfelelőbb 3D-s grafikus kártyát vásárolja. A 3D-s gyorsítók piacán évről-évre jelennek meg az újabb és nagyobb teljesítményű videokártyák. Ha valaki vásárolni szeretne magának egy új videokártyát, akkor valóban a bőség zavarával küszködik. Melyiket válasszam? Általában szinte mindegyik vásárló ezt a kérdést teszi fel magában. Ilyenkor nagyon sokan elkezdik olvasni a különböző számítástechnikai szaklapokat, illetve az Interneten keresnek segítséget. Sajnos viszont szembesülniük kell azzal a ténnyel, hogy a segítség általában mindenhol ugyanaz. A különböző portálokon, újságokban szinte mindig csak valamilyen benchmark (általában a 3DMark) program által adott eredmény alapján rangsorolják a kártyákat. Hisz tényleg ez a legegyszerűbb út. Csak le kell futtatni a benchmarkot, ami néhány perces várakozás után ad egy számot. Ezeket az eredményeket összehasonlítják, majd a legnagyobb eredményt elérőt kihirdetik győztesnek. A 2003-as év botránya volt, hogy az NVIDIA olyan drivert (detonátort) adott a felhasználóknak, amely a benchmark eredményeket megnövelték. Természetesen a cég is felismerte, hogy milyen fontossá vált a felhasználók szemében a benchmark programoknak a szerepe. Az NVIDIA próbálkozása nem sikerült, de minden bizonnyal a benchmark programok eredményeit sikerült leértékelni ezzel a húzással. De akkor mégis mi alapján válasszunk?
Talán a kérdést kell másképp feltenni: Mi célból akar a felhasználók többsége 3D-s videokártyát vásárolni? Erre a válasz roppant egyszerű. Azért akar mindenki kiváló teljesítményű kártyát vásárolni, hogy futtatni tudjon játékokat. Ugyanis a játékok azok, amelyek folyamatosan növelik a különböző hardveregységekkel szemben (természetesen leginkább a videokártyával szemben) támasztott követelményeket. Azután, hogy ezt a kérdést megválaszoltuk, véleményem szerint már könnyebben lehet reflektálni az alapkérdésre is. Rangsoroljuk a kártyákat az egyes játékon elért eredményeik alapján!
Természetesen meg kell jegyezni, hogy nemcsak a játékalkalmazások, hanem szinte minden új szoftver nagy teljesítményű hardvereket követel meg. Ilyenek például a különböző CAD programok (ArchiCAD, AutoCAD, stb.), vagy a különböző multimédiás alkalmazások. De ahogy a fentiekben is leírtam, a legdinamikusabban a játékszoftverek fejlődnek, illetve a felhasználók nagy többsége a játékok miatt vásárol magának új videokártyát.Ajánlott felbontás: 1024 x 768