Stratégiai játékok mérési eredményei

 

Commandos3

 

Sajnos a Commandos3 is csak a 800x600-as felbontást engedélyezi. A GTA Vice City-hez hasonlóan itt is egy meghatározott állandó képkocka/s aránnyal fut a játék (25 képkocka/s). Azonban ez az érték itt a felső határ, amely még a Geforce2 MX400 videokártyának sem okoz gondot. Az FPS szám akkor esik le, ha valamilyen pluszalkalmazás indul el a játékban. Csak az ekkor tapasztalható értékek között lehet különbséget tenni az egyes kártyák között. Ekkor is a maximálisan elérhető képkocka/s arány 25. Én egy olyan eseményt mértem, amikor egy házban van az egyik főhős, és egy kis ablak jelenik meg a bal felső sarokban, amiben a kinti történések láthatók. Az alábbi képernyőképeken látható, hogy az egyes kártyák között nincs különbség.

 

                                               

                                               

Geforce2 MX400 (bal felső), Geforce4 Ti4200 (jobb felső), Radeon 9500 (bal alsó) és Radeon 9600 Pro (jobb alsó) képernyőképei mindenben megegyeznek (minőség és FPS szám)

 

Ahogy a fenti 4 képernyőképen is érzékelhető a kártyák teljesítménye között (FPS szám) semmi különbség, mindegyik képes a 25 képkocka/s érték megjelenítésére. A következő két képernyőképen már az az eset látható, amikor leesik a gyengébb kártyák FPS értéke 25-ről. Sajnos, ahogy már előbb említettem csak így lehet itt különbséget tenni a tesztelt kártyák között.

Az erősebb kártyák teljesítményében nem történt semmi változás, a Geforce4 Ti4200-as esetében sem. Egyedül komoly visszaesés a Geforce2 MX400-as esetében (17 képkocka/s) volt tapasztalható. A többi kártya 20 képkocka/s felett teljesített, ami azt jelenti, hogy egyikük esetében sem következett be 25%-nyi teljesítménycsökkenés.

                                              

Geforce Fx5200 és Radeon 9200 Pro képernyőképei

 

A táblázat a mért FPS értékeket mutatja.

 

Felbontás

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

800x600

25 képkocka/s

25 képkocka/s

25 képkocka/s

25 képkocka/s

Felbontás

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

800x600

25 képkocka/s

24 képkocka/s

20 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

800x600

21 képkocka/s

22 képkocka/s

17 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

800x600

25 képkocka/s

24 képkocka/s

22 képkocka/s

 

51. ábra: Commandos3 mérési eredményei

 

Az utolsó teszt a Commandos3 alatt, az egy éjszakai teszt. Itt természetesen a 25 képkocka/s az állandó érték, azonban a fényforrások megjelenítésének a minősége már különböző. Az alábbi 2 képen látható is a különbség. A jobboldali képen sokkal jobb a fényforrás megjelenítésének minősége, még akkor is, ha a képkocka/s arány mindkét kártyánál 25 volt.

 

                                                

Radeon 8500LE/9100 (bal) és Geforce Fx 5200 Ultra (jobb) képernyőképei

 

A Commandos3 tesztnek csak vesztese lehet. Ugyanis egyedült azt lehetett megmérni, hogy melyik az a kártya, amelyik nem tudja tartani a 25 képkocka/s értéket. A GTA Vice City-ben és itt sem lehet egyértelmű győztest hirdetni, vagy akár csak kártyákat kiemelni. Azonban ez a teszt mindenképpen érdekes volt, hiszen bebizonyosodott, hogy az FPS szám ismerete se mond el mindent (emlékezzünk csak az utolsó tesztre, ahol mindegyik vitte a 25 FPS-t, de a fény megjelenítésének minősége közel sem volt hasonló), és ez mindenképpen figyelmeztetés a többi teszt értékelése során.

 

RT3 (Railroad Tycoon 3)

Az RT3 az első olyan vasútépítő program, amely teljesen 3D-s. Sajnos azt mindképpen, meg kell említeni, hogy a játékélményből mindenképpen sokat vesz el a gyenge grafika. Ennek ellenére minden bizonnyal izgalmas lesz a teszt, mert érdekes azt vizsgálni, hogy vajon a gyenge grafikai motornál is kijön-e a nagy különbség a 3D-s grafikus kártyák között.

Az első tesztnél, ahogy várható is volt nem volt nagy különbség a grafikus kártyák között, sem 1024x768, sem 800x600-as felbontásban. Az eredmények alapján 800x600-as felbontásban a mezőny 2 részre szakadt, egyedül csak a Geforce3 Ti200-as nem találta a helyét, ő a 2 tábor között áll elért 17 FPS értékével. 1024x768-as felbontásban az 1 képkocka/s különbség elhanyagolható, vagyis itt mindegyik kártya hozta a szükséges teljesítményt.

                                               

Geforce3 Ti200 és Radeon 9500 képernyőképei 800x600-as felbontásban

                                                 

Geforce Fx 5200 és Radeon 9200 Pro képernyőképei 1024x768-as felbontásban

 

 

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

800x600

19 képkocka/s

19 képkocka/s

19 képkocka/s

19 képkocka/s

1024x768

10 képkocka/s

10 képkocka/s

10 képkocka/s

10 képkocka/s

 

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

800x600

19 képkocka/s

19 képkocka/s

19 képkocka/s

 

1024x768

10 képkocka/s

10 képkocka/s

10 képkocka/s

 

 

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

800x600

15 képkocka/s

17 képkocka/s

15 képkocka/s

 

1024x768

9 képkocka/s

9 képkocka/s

9 képkocka/s

 

 

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

800x600

10 képkocka/s

19 képkocka/s

17 képkocka/s

 

1024x768

10 képkocka/s

10 képkocka/s

9 képkocka/s

 

52. ábra: RT3 felülnézet eredményei

A második teszt során, pedig már valóban a valódi játék alatt mért eredményeket lehet összehasonlítani. Sajnos itt csak az FPS (képkocka/s) számokat lehet összehasonlítani, mert a grafikai megjelenítés minősége nem válik a fejlesztők dicsőségére. Az előző teszt tanulsága az volt, hogy 1024x768-as felbontásban nincs különbség a kártyák között,  ennek ellenére a méréseket a valódi játék során ebben a felbontásban folytatom, ugyanis a 800x600-as nem ad elegendő áttekintési lehetőséget. Az alábbi táblázat foglalja össze a kapott eredményeket.

 

 

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

1024x768

8 képkocka/s

9 képkocka/s

8 képkocka/s

8 képkocka/s

 

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

1024x768

8 képkocka/s

8 képkocka/s

8 képkocka/s

 

 

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

1024x768

7 képkocka/s

7 képkocka/s

6 képkocka/s

 

 

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

1024x768

8 képkocka/s

8 képkocka/s

8 képkocka/s

 

52. ábra: Railroad Tyconn 3 eredményei 2.

      

Geforce4 Ti4200 (jobbra) és Geforce Fx 5600 XT (balra) képernyőképei

 

Az eredmények között szinte alig van különbség, sőt még a játék folyamán sem lehet észrevenni azt, hogy éppen melyik kártyával van felszerelve a számítógépünk. Egyedül a Radeon 9600-as Pro érte el a 9 képkocka/s értéket, amelynek nincs nagy jelentősége, ha a többi eredményhez viszonyítjuk, azonban mindenképpen jelzésértékű.

Az RT3 nem állította egyik videokártyát sem megoldhatatlan feladat elé. Az igazi különbségek nem nagyon jönnek ki az egyes kártyák között. Minden bizonnyal nem kell 3D-s kártyacserén gondolkodnia annak, aki ezt a játékot akarja csak futtatni.

 

Blitzkrieg

 

Az orosz Nival Interactive fejlesztőcsapat messze meghazudtolta azokat a véleményeket, hogy a stratégiai játékoknak nem feltétlenül a grafikával kell meghódítaniuk a felhasználókat. A Blitzkrieg gyönyörű, kidolgozott grafikával rendelkezik. Az objektumok, az egységek, a környezet minden nagyon szép 3D-s. Mindezek miatt valószínűleg sokkal inkább képes arra a szoftver, hogy a grafikus kártyák valódi teljesítményét tesztelje. Ezért úgy gondolom, hogy a tesztelésre kerülő játékok közül messze ez a legreprezentatívabb.

Elsőként 3 páncélautó megjelenítését mértem 800x600-as és 1024x768-as felbontásokban. Az eredményeket nézve a Radeon 9600 Pro ismét szárnyalt felbontástól függően. Meglepő a Geforce2 MX400 és a Geforce4 MX440-es közötti hatalmas különbség is. A többi eredmény gyakorlatilag már megszokott.

 

 

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

800x600

63 képkocka/s

68 képkocka/s

65 képkocka/s

59 képkocka/s

1024x768

39 képkocka/s

41 képkocka/s

40 képkocka/s

37 képkocka/s

 

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

800x600

55 képkocka/s

54 képkocka/s

42 képkocka/s

 

1024x768

36 képkocka/s

36 képkocka/s

30 képkocka/s

 

 

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

800x600

44 képkocka/s

47 képkocka/s

31 képkocka/s

 

1024x768

30 képkocka/s

34 képkocka/s

20 képkocka/s

 

 

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

800x600

61 képkocka/s

57 képkocka/s

49 képkocka/s

 

1024x768

40 képkocka/s

36 képkocka/s

33 képkocka/s

 

53. ábra: Blitzkrieg első teszt eredményei

 

                                               

Geforce Fx 5200 és Radeon 9200 Pro képernyőképei 1024x768-as felbontásban

 

A következő tesztben a videokártyák feladata egy épületegyüttes megjelenítése. A kapott eredményeket az alábbi táblázatban lehet megtekinteni. Az eredmények között külön figyelmet érdemel az alsó kategória (Geforce Mx-ek, Geforce 3 Ti200, Radeon 9500 alatt), hogy az eredményeik szinte teljesen megegyeznek az előbbi tesztben mért adatokkal, vagyis ez azt jelenti, hogy ők minden bizonnyal a teljesítményük csúcsát érték el mind a 2 mérés során. Ugyanakkor az erősebb 3D-s grafikus kártyák eredményei magasabbak mint az előző mérés során. Rendkívül sokat javított a Radeon 9600 Atlantis (70 FPS), azonban a 9600 Pro-t még így sem tudta legyőzni.

 

 

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

800x600

70 képkocka/s

72 képkocka/s

68 képkocka/s

64 képkocka/s

1024x768

43 képkocka/s

45 képkocka/s

43 képkocka/s

40 képkocka/s

 

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

800x600

63 képkocka/s

59képkocka/s

43 képkocka/s

 

1024x768

42 képkocka/s

40 képkocka/s

33 képkocka/s

 

 

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

800x600

44 képkocka/s

47 képkocka/s

30 képkocka/s

 

1024x768

30 képkocka/s

34 képkocka/s

20 képkocka/s

 

 

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

800x600

64 képkocka/s

58 képkocka/s

34 képkocka/s

 

1024x768

43 képkocka/s

39 képkocka/s

25 képkocka/s

 

54. ábra: Blitzkrieg második mérés eredményei

                                                             

Geforce4 Ti4200 (bal) és Radeon 9500 (jobb) képernyőképei  1024x768-as felbontásban

 

Az utolsó mérés során azt vizsgálom, hogy hogyan változik képkockaszám akkor, amikor az egységek mozognak. Természetesen befolyásolja az eredményt a megjelenített egységek száma is. Ezért én 3 tankkal és 24 gyalogos katonával végzem a mérést, melynek során a tankok támadják a lövészárokban lévő gyalogságot. Az eredmények alig térnek el az előző teszttől, sőt sok kártya esetében teljesen megegyeznek. Egyik videokártya sem tudott javítani, és egy-két kivételtől eltekintve mindegyik rontott.

 

 

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

800x600

70 képkocka/s

72 képkocka/s

68 képkocka/s

64 képkocka/s

1024x768

42 képkocka/s

45 képkocka/s

41 képkocka/s

37 képkocka/s

 

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

800x600

63 képkocka/s

59képkocka/s

43 képkocka/s

 

1024x768

42 képkocka/s

39 képkocka/s

31 képkocka/s

 

 

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

800x600

44 képkocka/s

47 képkocka/s

30 képkocka/s

 

1024x768

30 képkocka/s

34 képkocka/s

20 képkocka/s

 

 

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

800x600

64 képkocka/s

58 képkocka/s

34 képkocka/s

 

1024x768

40 képkocka/s

35 képkocka/s

25 képkocka/s

 

55. ábra: Blitzkrieg harmadik mérés eredményei

 

                                               

Geforce2 MX400 és Geforce Fx 5200 Ultra képernyőképei 1024x768-as felbontásban

 

Ha összehasonlítjuk a fenti képernyőképeket, akkor különbségeket vehetünk észre. A különbség a lövedékek robbanásinak a megjelenítése. A bal oldalin csak egy kis füst és kisebb fények láthatóak, míg a jobb oldalin sokkal látványosabb az egész „tűzijáték”.

A Blitzkrieg futtatása alatt valamennyi videokártyának folyamatosan a legnagyobb teljesítményt kell nyújtania, ezt támasztja alá a 3 mérés eredménye. Ugyanis egy egyszerű épületegyüttes megjelenítéséhez ugyanannyi képkockaszámot kell megjeleníteni a grafikus egységnek, mint amikor a sokkal pörgőbb csatajelenteket. Éppen ezért nagyon hasznosnak ítélem a tesztet, amely véleményem szerint megmutatta valamennyi 3D-s grafikus kártya valódi teljesítményét. A tesztelt stratégiai játékok közül egyedüliként. A tesztet „természetesen” az ATI nagyágyúja a Radeon 9600 Pro nyerte. A többiek is kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottak, kivétel talán a Radeon 9200 Pro, melytől azért valamivel jobb teljesítmény lett volna az elvárható.

 

Sudden Strike

 

Röviden szeretném tesztelni azt a játékot, amely valódi mérföldkő volt a háromdimenziós valós idejű stratégiai játékok (RTS) között. Ez a Sudden Strike. A játék valódi „őskövület”, amely minden valószínűség szerint egyik videokártyának sem okozhat gondot.

A tesztelés során ez az elméletem be is bizonyosodott. A Commandos3 és a GTA Vice City játékokhoz hasonlóan itt is mindegyik kártya kihasználta a programban maximálisan elérhető FPS számot (15 képkocka/s). Úgyhogy csak röviden 2 képernyőképet mutatnék be, amelyekkel az kívánom érzékeltetni, hogy semmiben nem különböznek egymástól, függetlenül kiváló a minőségük attól, hogy melyik videokártyát használtam. 

 

                                                     

Geforce2 MX400 és Radeon 9600 Pro képernyőképei 1024x768-as felbontásban

 

 

Összegzés

A stratégia játékoknál igenis fontos a grafika. Természetesen sajnos sok fejlesztő cég nem nagy figyelmet fordít rá, kicsit lekicsinylik a jelentőségét. Persze vannak olyanok, akik ezáltal is spórolnak (Például lerövidíthető a fejlesztési idő és ezáltal csökken a ráfordított pénz is). Azonban a Blitzkrieg tesztelése is rávilágított, hogy annak, aki csak stratégiai játékokkal kíván játszani, annak is erős videokártyával kell rendelkeznie. A Blitzkrieg ezen a téren úttörő volt, de ha a tendenciákat megnézzük minden RTS játék a sokkal jobb grafika irányába tolódik. Példa erre a magyar fejlesztésű Codename Panzers, amely a diplomamunkám írásakor jelent meg, és egy kisebb erőmű kell a futtatásához (3.2 GHz CPU, 128 MB videokártya, 512 DDR RAM).

 

Visszalépéshez kattints a képre!