FRAPS


 

 

A videókártya-gyártók sok fajta trükköt alkalmaznak, hogy termékeiket eladják. A gyártók felismerték a benchmark-programok (elsősorban a már bemutatott Futuremark 3DMark-jait, illetve az ingyenes, vagy részben ingyenes Aquamark, Benchemall, stb.) presztízsének jelentőségét a potenciális videokártya vásárlók körében. Ezért a gyártók a meghajtóprogramjaikat az egyes játékokra, azokon belül is a benchmarkokra optimalizálják, hiszen a laikus felhasználó ezeket futtatja le és a kapott eredmények alapján rangsorolja a kártyákat. Viszont komoly probléma keletkezik, ha a driver kifejezetten csak a benchmarkhoz lett igazítva, hiszen a benchmark szépen, gyorsan lefut (egy benchmarkban mindig ugyanazok a képsorok követik egymást), és a kapott pontszám ellenére a kártyatulajdonos mégis úgy érzi, ellentmondás feszül a szép eredmény és a valós játékokban szerzett tapasztalatok között.

Ezen ellen mindenki úgy tud védekezni, hogy egy általa tetszőleges kiválasztott játékon keresztül méri le a saját kártyája teljesítményét. Minden felhasználónak szüksége van a másodpercenként megjelenített képkockák számának (fps) eredményére, hogy képet tudjon alkotni. Ebben segít a FRAPS, mely egy egyszerű, könnyen kezelhető fps-mérő program.

A FRAPS egy sok funkcióval ellátott programocska, amely képes fps-t mérni játék közben, az értékeket akár valós időben kijelezni, akármilyen játékból képet lopni, illetve akármilyen játékon belül videót felvenni. Mindenképpen a legfontosabb tulajdonsága az alkalmazásnak az fps mérés és a screenshot-ok lementésének lehetősége. A játék képeinek lementését fogom használni a videokártyák által nyújtott képminőség összehasonlítására.

 

32. ábra: a FRAPS

 

A program különböző gyorsbillentyűk (természetesen a felhasználó saját maga állíthatja be a számára tetszés szerinti billentyűket) segítségével hajtja végre a műveleteket. Ezenkívül a fejlesztőmérnökök olyan apróságokra is odafigyeltek, hogy kiválaszthatjuk melyik sarokba jelenjen meg a mért érték.

A program valóban nagyon hasznos, azonban néhány nagyon fontos dologra kell odafigyelni használatakor. A billentyűket úgy kell megválasztani, hogy azok a tesztelni kívánt játékban ne legyenek használva. A másik, hogy „.bmp” formátumban (veszteségmentesen) menti le a képeket (a felbontástól függően egy kép 2-6 MB körül van), így a felhasználónak sok képernyőkép lementésekor figyelmet kell fordítania arra, hogy mindig legyen megfelelő hely a háttértárolón.

Visszalépéshez kattints a képre!