Szimulátorok
Colin Mcrae Rally 4
A tesztelendő szimulátor programok közül a legújabb, és egyedül a CMR 4 követeli meg a DirectX 9 támogatását. Emiatt valószínűleg a Geforce4 Ti4200 itt kerül a legnagyobb hátrányba. A program csak 1024x768-as felbontásban futtatható, emiatt is valószínűleg nagy teljesítményt követel meg. A játék karakterisztikájából adódóan csak egyfajta tesztelést fogok elvégezni.
A teszt egy egyszerű álló helyzetből történő rajtoláskor illetve a rajtolás után már menet közben méri a képkocka/s értéket. Az alábbi táblázat szemlélteti az elért eredményeket.
|
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
1. időpont |
67 képkocka/s |
72 képkocka/s |
69 képkocka/s |
64 képkocka/s |
2. időpont |
56 képkocka/s |
63 képkocka/s |
58 képkocka/s |
51 képkocka/s |
|
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Radeon 8500LE/9100 |
|
1. időpont |
52 képkocka/s |
49 képkocka/s |
39 képkocka/s |
|
2. időpont |
46 képkocka/s |
45 képkocka/s |
33 képkocka/s |
|
|
Geforce4 MX440 |
Geforce3 Ti200 |
Geforce2 MX400 |
|
1. időpont |
40 képkocka/s |
42 képkocka/s |
34 képkocka/s |
|
2. időpont |
33 képkocka/s |
36 képkocka/s |
30 képkocka/s |
|
|
Geforce4 Ti4200 8x |
Radeon 9500 |
Radeon 9200 Pro |
|
1. időpont |
69 képkocka/s |
58 képkocka/s |
51 képkocka/s |
|
2. időpont |
57 képkocka/s |
52 képkocka/s |
43 képkocka/s |
|
44. ábra: Colin Mcrae Rally 4 eredményei
Sajnos az eredmények között kevés törvényszerűséget lehet felfedezni. Egyedül az figyelhető meg, hogy a második időpontban mért eredmények mindenhol kisebbek. Azonban a csökkenés teljesen szabálytalan, ha megnézzük az egyes kártyáknál. Szeretnék viszont egy dologra mindenképpen a figyelmet ráirányítani. A Geforce4 Ti4200 mindkét időpontban elverte a Radeon 9600-ast (69,57->67,56) , azonban ha a képernyőképeiket összehasonlítjuk, akkor meglepő eredmény születik. A Radeon 9600 Atlantis képernyőképe sokkal élesebb, mint a Titaniumé. Sajnos ismét bebizonyosodott, hogy a Geforce4 Ti4200-as nem támogatja az újabb Direct X verziókat (9.0, 9.0b).
Geforce4 Ti4200 és Radeon 9600 Atlantis képernyőképei
Need for Speed 6 –Hot Pursuit 2
Az Electronic Arts fejlesztőcsapata egy nagyon jó grafikus motorral felvértezett játékot dobtak a piacra. Hihetetlen népszerűségének az is használt, hogy könnyen és egyszerűen játszható. A tesztelés során figyelembe kell venni a 800x600-as felbontást is, mivel a játék ezen a felbontáson is nagyszerűen élvezhető. Azonban szeretném még tesztelni a Need for Speed Underground (NFSU) nevű játékot is. A kettőt ugyanúgy lehet mérni, ezért úgy döntöttem, hogy az NFSU mérése során fogom az 1024x768-as felbontást alkalmazni, a NFSHP2 esetében, pedig a 800x600. Három helyszínt szemeltem ki a tesztelésre. Az egyik egy indulási pont, a második egy alagút, a harmadik, pedig a táj megjelenítése.
A három tesztet együtt fogom vizsgálni és megadom a 3 eredmény átlagát is, mivel a játékos talán így jobban látni fogja az erősorrendet is. Az eredmények átlagolásánál a matematika szabályai szerint kerekítettem, vagyis a tizedik elveszhetnek, vagy tizedek adódhatnak az igazi átlaghoz.
Felbontás |
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
1. helyszín |
106 képkocka/s |
112 képkocka/s |
106 képkocka/s |
99 képkocka/s |
2. helyszín |
111 képkocka/s |
120 képkocka/s |
109 képkocka/s |
102 képkocka/s |
3. helyszín |
108 képkocka/s |
118 képkocka/s |
108 képkocka/s |
99 képkocka/s |
Felbontás |
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Radeon 8500LE/9100 |
|
1. helyszín |
89 képkocka/s |
86 képkocka/s |
58 képkocka/s |
|
2. helyszín |
95 képkocka/s |
89 képkocka/s |
67 képkocka/s |
|
3. helyszín |
95 képkocka/s |
89 képkocka/s |
66 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 MX440 |
Geforce3 Ti200 |
Geforce2 MX400 |
|
1. helyszín |
64 képkocka/s |
65 képkocka/s |
41 képkocka/s |
|
2.helyszín |
60 képkocka/s |
65 képkocka/s |
44 képkocka/s |
|
3.helyszín |
62 képkocka/s |
65 képkocka/s |
42 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 Ti4200 8x |
Radeon 9500 |
Radeon 9200 Pro |
|
1. helyszín |
110 képkocka/s |
92 képkocka/s |
71 képkocka/s |
|
2. helyszín |
116 képkocka/s |
96 képkocka/s |
74 képkocka/s |
|
3. helyszín |
114 képkocka/s |
95 képkocka/s |
78 képkocka/s |
|
45. ábra: NFSHP2 eredményei 800x600-as felbontáson
Felbontás |
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
1. helyszín |
108 képkocka/s |
117 képkocka/s |
107 képkocka/s |
100 képkocka/s |
Felbontás |
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Radeon 8500LE/9100 |
|
1. helyszín |
93 képkocka/s |
88 képkocka/s |
64 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 MX440 |
Geforce3 Ti200 |
Geforce2 MX400 |
|
1. helyszín |
62 képkocka/s |
65 képkocka/s |
42 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 Ti4200 8x |
Radeon 9500 |
Radeon 9200 Pro |
|
1. helyszín |
113 képkocka/s |
94 képkocka/s |
74 képkocka/s |
|
46. ábra: eredmények átlaga
Meglepően leszerepelt a Radeon 9200 Pro és a Geforce Fx 5600 XT kártya. Az utóbbi az eddigi mérések során mindig csak néhány FPS-sel kapott ki a nála papíron gyengébb Fx 5200-astól (Fx 5200 Ultra pedig fényévekre megelőzi), azonban most szinte már 5-6 FPS volt köztük a különbség. Ismét hatalmasat szárnyalt a Titanium 4-es, szorosan a Radeon 9600 Pro mögött végzett. A Geforce Fx 5200 Ultra most jócskán lemaradt az élbolytól.
Geforce3 Ti200 és Geforce Fx 5200 Ultra képernyőképei
A nagyon eltérő FPS eredményeket a x. ábra is alátámasztja. Ha első ránézésre megnézzük a képet akkor az alagútban haladó autók élessége között hatalmas különbségek vannak. A Geforce3 Ti200-as képe sötét, életlen, a jobboldali Fx Ultra által nyújtott minőség sokkal szebb. A metál fényezés színe is mutatja a két kártya közötti különbséget.
Need for Speed Underground
Ahogy az előző játéknál már leírtam az NFSU-t csak 1024x768-as felbontásban fogom vizsgálni. A játékban lehetőség van az NFSHP2-vel szemben az éjszakai (sőt szinte kizárólag csak éjszakai versenyek vannak) versenyzésre. A versenyek városokban zajlanak, így egyszerre nagyon sokféle megvilágítás alá esik az autó. Éppen ezért a 3 különböző mérés során a videokártyáknak nagyon sok számítást kell elvégezniük a fényforrások megjelenítéséhez. A három mérés közül kettőben (vízesés megvilágítása, illetve egy dombormű) nagyon fontos szerepet játszanak ezek a számítások. És ahogy ezt már a 3D-s képalkotás című fejezetben leírtam, ezek a műveletek nagyon le tudják kötni, mind a CPU-t, mind esetünkben a geometriai társprocesszorokat.
Felbontás |
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
1. helyszín |
35 képkocka/s |
38 képkocka/s |
35 képkocka/s |
31 képkocka/s |
2. helyszín |
43 képkocka/s |
44 képkocka/s |
43 képkocka/s |
39 képkocka/s |
3. helyszín |
43 képkocka/s |
44 képkocka/s |
43 képkocka/s |
39 képkocka/s |
Felbontás |
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Radeon 8500LE/9100 |
|
1. helyszín |
24 képkocka/s |
27 képkocka/s |
18 képkocka/s |
|
2. helyszín |
39 képkocka/s |
39 képkocka/s |
29 képkocka/s |
|
3. helyszín |
39 képkocka/s |
38 képkocka/s |
28 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 MX440 |
Geforce3 Ti200 |
Geforce2 MX400 |
|
1. helyszín |
16 képkocka/s |
17 képkocka/s |
9 képkocka/s |
|
2. helyszín |
30 képkocka/s |
33 képkocka/s |
24 képkocka/s |
|
3. helyszín |
30 képkocka/s |
34 képkocka/s |
24 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 Ti4200 8x |
Radeon 9500 |
Radeon 9200 Pro |
|
1. helyszín |
37 képkocka/s |
24 képkocka/s |
21 képkocka/s |
|
2. helyszín |
44 képkocka/s |
36 képkocka/s |
33 képkocka/s |
|
3. helyszín |
44 képkocka/s |
35 képkocka/s |
33 képkocka/s |
|
47. ábra: NFSU eredményei
Két győztest lehet hirdetni az eredmények ismeretében. Nem meglepetés a Radeon 9600 Pro első helye, azonban az már meglepetés, hogy sikerült utolérni. Ez a Geforce4 Ti4200-as volt. Sajnos ismét látni kellett, hogy a Geforce2 MX400 felett eljárt az idő, főleg az új játékokon 1024x768-as felbontásban. A Geforce Fx 5600 XT végre elverte az alap Fx 5200-est, eddig erre sem volt nagyon sok példa.
Radeon 9200 Pro képernyőképe az első mérés során
Geforce4 Mx400 és Geforce Fx 5200 Ultra képernyőképei
A két képen érzékelhető a különbség a két kártya között. Az MX400-as által készített képen az autó rendkívül fakó, míg az Fx5200 Ultra-én látszik a metál fényezés. Mindezek mellett érdekes még megnézni a vízesés színeit is. Ott ugyanolyan árnyalatbeli különbségek vannak ez utóbbi javára.
Radeon 8500LE/9100 és Geforce Fx 5600 XT képernyőképei
Sajnos, ami érzékelhető 1024x768-as felbontásban, az terjedelmi okok miatt itt nem. Mivel le kellett a képernyőképet kicsinyíteni, ezért a jobb oldalin (Fx 5600 XT) nem olvasható az UNDERGND felirat a rendszámtáblán. Sajnos a bal oldalin (Radeon 8500LE/9100) kicsinyítés ide vagy oda akkor sem olvasható. Egyedül álló helyzetben voltak képesek a gyengébb kártyák a rendszámtáblán a felirat megjelenítésére. Ezek csak apróságok, de mégis nagyon fontosak. A jobb oldalin képen az éjszakai sötétség is jobban érzékelhető.
A teszt egészéről elmondható, hogy végre nemcsak a Radeon 9600 Pro bizonyult a legerősebbnek, végre volt olyan kártya, amely több teszt alatt is ugyanúgy állta a versenyt (Ti4200-as). Az élmezőny ugyanaz volt most is, azonban azt hiszem, hogy egyre jobban kezd kirajzolódni a pontos sorrend is. Mindenestre azt hiszem, hogy az NFSU eredményei esnek leginkább latba az eddigi tesztek közül leginkább latba a végelszámolásnál.
FIFA 2004
Hasonlóan a Need for Speed sorozat tesztjeihez itt is meg kívánom osztani az 1024x768, illetve a 800x600 felbontáson történő tesztelést a FIFA 2004 és az NBA Live 2004 között. A két szoftver fejlesztője ugyanaz (Electronic Arts Sports), sőt az engine is ugyanaz, persze apróbb különbségek azért vannak.
A FIFA 2004 tesztjeit 800x600 felbontásban végzem. A sportjátékoknál nem esik annyira latba a grafika, mint ahogy az előző autós játékoknál. Itt meg vannak engedve még néhány helyen 2D-s megoldások is (szurkolók ábrázolása). A FIFA 2004 sokkal nagyobb előrelépés a grafika terén, mint az őt megelőző évfolyamok. Itt a szurkolókat leszámítva már tényleg minden 3D-s. Nagy szerepet kap a játékosok felismerhetősége is. Remélem lesz alkalmam ezt is ellenőrizni.
|
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
kezdőrúgás |
86 képkocka/s |
88 képkocka/s |
86 képkocka/s |
81 képkocka/s |
meccs |
59 képkocka/s |
60 képkocka/s |
60 képkocka/s |
59 képkocka/s |
|
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Radeon 8500LE/9100 |
|
kezdőrúgás |
78 képkocka/s |
78 képkocka/s |
47 képkocka/s |
|
meccs |
59 képkocka/s |
59 képkocka/s |
40 képkocka/s |
|
|
Geforce4 MX440 |
Geforce3 Ti200 |
Geforce2 MX400 |
|
kezdőrúgás |
48 képkocka/s |
58 képkocka/s |
51 képkocka/s |
|
meccs |
43 képkocka/s |
54 képkocka/s |
40 képkocka/s |
|
|
Geforce4 Ti4200 8x |
Radeon 9500 |
Radeon 9200 Pro |
|
kezdőrúgás |
82 képkocka/s |
58 képkocka/s |
62 képkocka/s |
|
meccs |
60 képkocka/s |
59 képkocka/s |
54 képkocka/s |
|
48. ábra: FIFA2004 eredményei
Az eredményekhez mindenképpen meg kell jegyezni, hogy a FIFA 2004 megköveteli a DirectX 9 installálását a számítógépre. Ennek fényében érdekes a Ti4200-as eredménye, amely a 9600 Radeon Pro, Fx Ultra kártyákkal együtt a legmagasabb 60 FPS értéket érte el. Meg kell említeni, hogy a többi Fx, illetve az erősebb Radeon kártyák (9500, 9600 Atlantis) csak egyetlen ponttal maradtak le, amely egyáltalán nem nevezhető hatalmas különbségnek.
Geforce2 MX400 kártyával megjelenített Michael Owen és David Trezegeut
A magasabb FPS sajnos nem ér semmit annak, aki a FIFA2004 miatt akar magának kártyát vásárolni. Ugyanis a játékélmény ugyanaz a Radeon 9600 Pro csúcskártyával, mint a hozzá hasonlítva rendkívül szerény képességű Geforce2 Mx400 kártyával. Az x. ábra azt szemlélteti, hogy a -játékélmény szempontjából cseppet sem elhanyagolható- virtuális játékosok az igaziakra még a leggyengébb 3D-s kártyánál is. A képen a portugáliai Európa bajnokság két sztárja (Owen és Trezegeut) látható. Egy igazi fanatikus FIFA 2004 játékos számára ez sokkal fontosabb, mint a FRAPS által adott FPS érték.
NBA Live 2004
A játékot 1024x768-as felbontásban fogom tesztelni. Azonban a FIFA2004 mérésével ellentétben, egyéb érdekes méréseket is el fogok végezni, ahogy ezt a „Szoftverek kiválasztása” című alfejezetben leírtam.
Elsőként a „sima” 1024x768-as felbontás eredményeit vizsgálom, amelyet az alábbi táblázat mutat.
|
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
bevonulás |
41 képkocka/s |
42 képkocka/s |
41 képkocka/s |
41 képkocka/s |
meccs |
36 képkocka/s |
36 képkocka/s |
36 képkocka/s |
36 képkocka/s |
|
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Radeon 8500LE/9100 |
|
bevonulás |
38 képkocka/s |
38 képkocka/s |
24 képkocka/s |
|
meccs |
36 képkocka/s |
36 képkocka/s |
36 képkocka/s |
|
|
Geforce4 MX440 |
Geforce3 Ti200 |
Geforce2 MX400 |
|
bevonulás |
25 képkocka/s |
32 képkocka/s |
18 képkocka/s |
|
meccs |
36 képkocka/s |
36 képkocka/s |
36 képkocka/s |
|
|
Geforce4 Ti4200 8x |
Radeon 9500 |
Radeon 9200 Pro |
|
bevonulás |
41 képkocka/s |
41 képkocka/s |
32 képkocka/s |
|
meccs |
36 képkocka/s |
36 képkocka/s |
36 képkocka/s |
|
49. ábra: NBA Live 2004 eredményei
Az eredmények viszonylag meglepők, hisz a FIFA2004-nél a mérkőzés közben mért FPS számok sokkal különbözőek voltak, azonban itt minden kártya esetében megegyeznek. Különbségek egyedül a bevonuláskor mért eredményekben mutatkoznak. Itt már 50% eltérés is mutatkozik.
Radeon 9200 Pro és Geforce4 Ti4200 képernyőképei
Bevonuláskor csak az FPS számban különböznek egymástól a videokártyák által megjelenített képek. Az 40. ábra is szemlélteti, hogy hiába eltérő a másodpercenként megjelenített képkockák száma, a megjelenítés minősége ugyanolyan. A gyengébb Radeon 9200 Pro kártyán ugyanúgy van árnyéka az ülő játékosnak, ugyanolyan a fény, szinte ugyanaz a két kép.
A „3D-s képalkotás folyamata” című alfejezetben bemutatott bilineáris, trilineáris és anisotropikus szűrések állíthatók be a játékban. Azt mértem, hogy ez hogyan hat egy adott kártya teljesítményére. Én a Geforce Fx 5200-as videokártyát választottam ki, mivel eddig a tesztek során állandóan a középmezőnyben végzett, vagyis nem is gyenge, de nem is csúcskártya.
|
Bilineáris szűrés |
Trilineáris szűrés |
Anisotropikus szűrés |
Geforce Fx5200 |
34 képkocka/s |
31 képkocka/s |
28 képkocka/s |
50. ábra: Különböző szűrések beállításával elért képkoca/s eredmény
NBA Live 2004 képernyőképek
Az első mérés során valamennyi videokártya 36 FPS eredményt ért el, amikor a mérkőzés alatti teljesítményüket vizsgáltam. Ahogy a bilineáris szűrést beállítottam, a képkocka/s szám rögtön kettővel csökkent (34 FPS-t mértem). Majd ezután lineáris csökkenés következett (mindig 3 FPS), amikor a trilineáris szűrést, majd végül az anisotropikus szűrést használtam. A 3DMark03 alatt is már érzékeltettem a különböző szűrések használata miatti teljesítménycsökkenést, amely most is bebizonyosodott.
Az NBA Live 2004 mérési eredményeit vizsgálva megállapítható, hogy a Geforce2 Mx400-as is alkalmas volt egy 2004. évi „átlagos” grafikával rendelkező program 1024x768 felbontásban történő futtatására (mindegyik kártya 36 FPS-t produkált a mérkőzés alatt). Az élmezőnyben a kártyák között tényleg minimális volt a különbség. A bevonulás során volt tapasztalható egy-két képkocka különbség, amely elhanyagolható.
Szimulátor programok összegzése
Mindegyik kártya kivétel nélkül, ha nehezen is de megbirkózott az összes szimulátor programmal. Ki kell emelni a Radeon 9600-as sorozatot, illetve az Fx5600 Ultra, valamint a Geforce4 Ti4200 kártyákat, amely szerintem kiemelkednek teljesítményükkel a mezőnyből, amit a mostani tesztek alatt is bizonyítottak. De a „döntő ütközet” még hátra van.
Visszalépéshez kattints a képre!