Akciójátékok mérési eredményei

 

Medal of Honuor –Allied Assult

 

A MoHAA nem okozhat gondot egyik videokártyának sem, hiszen még a Geforce 256 videokártyákon is elfutott. A játékot 800x600-as felbontásban fogom mérni, mivel az ezután következő játékok esetében a 800x600 mérése értelmetlen -ugyanis ez már csak biztonságos módban történő futtatatáshoz (Safe mode) javasolt (A 800x600-on a játék még elindul, de a játékélmény pocsék)-, azokat már csak 1024x768-as felbontásban tesztelem.  Vélemény szerint meg kell mérkőzniük a kártyáknak az alacsonyabb felbontásban is az akciójátékok tesztelése során, ugyanis a kép nem lenne teljes.

A helyszínen mértem a képkocka/s értéket. Az első az egy egyszerű gyakorló pálya, ami gyakorlatilag „alapfeladat”. Ennél a feladatnál nem is lehetnek komoly eltérések a képek minőségében. A második helyszín az egy éjszakai bevetés. Mint minden éjszakai mérés során itt is a fényviszonyok megjelenítése okoz pluszmunkát a kártyák számára. Végezetül egy mesterlövészpuskán át egy objektum megjelenítése. A három mérés során a mért eredmények között nem lehetnek nagy eltérések. Véleményem szerint egy Geforce2 MX400-as kártyának is 10% eltérésen belül kell lennie. A többszörös eltéréseket, pedig kizártnak tartom, mint például az NFSU mérése esetében.

 

                                                   

Geforce4 Mx440 és Radeon 9600 Ultra képernyőképei

                                                  

Radeon 9200 Pro és Geforce Fx 5200 Ultra képernyőképei

                                                   

Geforce3 Ti200 és Geforce Fx 5600 XT képernyőképei

Ha a képernyőképeket vizsgáljuk, akkor nem találunk komoly eltéréseket. Viszont ha a FRAPS által mért értékeket hasonlítjuk össze, akkor a kép már jóval árnyaltabb. Az első és a harmadik teszt eredményei között alig van eltérés. A 3D-s kártyák képkocka/s értékei között is kicsi a különbség, ezeknél a legnagyobb 8 képkocka/s volt. Egyedül komolyabb eltérések a második, éjszakai teszt során keletkeztek. Itt már 14 FPS a különbség a legerősebb és a leggyengébb kártya között. 3 dologban más volt ez a teszt, ami a végső eredményeket befolyásolhatta. Az első, hogy éjszaka volt, talán ez okozta a legkisebb teljesítménycsökkenést a gyengébb kártyáknál. A gépjármű amin „utazunk” folyamatos mozgásban van a harmadik pedig, hogy folyamatos lövünk egy célpontra (ellenséges katonára).

 

Felbontás

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

1. helyszín

87 képkocka/s

87 képkocka/s

87 képkocka/s

87 képkocka/s

2. helyszín

54 képkocka/s

55 képkocka/s

55 képkocka/s

55 képkocka/s

3. helyszín

85 képkocka/s

85 képkocka/s

85 képkocka/s

85 képkocka/s

Felbontás

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

1. helyszín

87 képkocka/s

87  képkocka/s

79 képkocka/s

 

2. helyszín

51 képkocka/s

51 képkocka/s

43 képkocka/s

 

3. helyszín

85 képkocka/s

85 képkocka/s

80 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

1. helyszín

80 képkocka/s

80 képkocka/s

80 képkocka/s

 

2.helyszín

43 képkocka/s

48 képkocka/s

41 képkocka/s

 

3.helyszín

80 képkocka/s

80 képkocka/s

80 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

1. helyszín

87 képkocka/s

86 képkocka/s

80 képkocka/s

 

2. helyszín

55 képkocka/s

51 képkocka/s

51 képkocka/s

 

3. helyszín

85 képkocka/s

81 képkocka/s

81 képkocka/s

 

56. ábra: MoHAA eredményei

 

A bevezetőben arra utaltam, hogy ennek a mérésnek az a jelentősége, hogy a gyenge Geforce Mx és ezzel egyenértékű Radeonok versenyben maradjanak. Egészen addig állták is a sarat, míg nem kezdtünk el lőni az ellenségre, illetve nagyon gyors mozgást végezni. Sajnos ennek a játéknak ez a lényege, hogy rohanunk, és az ellenségre lövünk, úgyhogy a legfontosabb mérésben szakadtak le ezek a videokártyák. Azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy a grafika minőségében nem mutatkoznak különbségek a „gyenge” és az „erős” videokártyák között, elég ha megnézzük a fenti 6 képernyőképét és összehasonlítjuk őket.

 

Delta Force Black Hawk Down –Team Sabre

 

Ez az első akciójáték, amelyet 1024x768-as felbontásban tesztelek. Az eredmények között jókora eltéréseket várok a kártyák között. A magasabb felbontás miatt akár többszörös képkocka/s eredménye lehet az erős Radeon Pro és Fx Ultra kártyáknak, mint például a Geforce MX videokártyáknak. A teszt három részből tevődik össze. Az első során álló helyzetből szemlélve a helikoptereket, a második során már rajtuk helyet foglalva. Utoljára, pedig a víztükröt vizsgálva, melyet a helikopter rotorjai fodroznak.

 

 

                                                

Radeon 8500 LE/9100 és Radeon 9500 képernyőképei az első mérés során

                                                

Geforce3 Ti200 és Geforce Fx 5200 képernyőképei a második mérés során

                                                

Geforce2 Mx400 és Radeon 9600 Pro képernyőképei a harmadik mérés során

Az első tesztnél igazolódott a többszörös teljesítménye az erős Radeon 9600-as és Fx 5600 Ultra, illetve a Ti4200-as kártyáknak. A leggyengébbnek tartott Geforce2 Mx400 például háromszor kevesebb FPS számmal dolgozott, mint a csúcs Radeonok és Fx-ek. Ugyanakkor minőségi különbségeket nem lehet észrevenni a képernyőképek között. A második teszt teljesen ellentétes volt az elsővel. Ennek során egy kivételtől eltekintve (Geforce2 MX400) mindegyik 19 FPS-t ért el. Azonban a képernyőképek között itt már komoly eltérések vannak. A legfontosabb, hogy a gyengébb (a Geforce3 Ti200) kártyák a port elfelejtették megjeleníteni. Vagyis így már más megítélés alá esnek ezek az eredmények. A mérésekben szokás szerint hátul kullogó MX-ek és ezzel egyenértékű Radeonok hiába értek el ugyanolyan eredményt, mint erősebb versenytársaik, sajnos a képernyőképeken nem lehet észrevenni a port, ami mindenképpen hibaként róható fel.  A harmadik mérés során ismét visszaálltak a hatalmas különbségek az egyes videokártyák között. Azonban itt a magasabb FPS szám magasabb minőséget is jelent. Hisz ha megvizsgáljuk a lementett képernyőképeket, akkor láthatjuk, hogy van, ahol a víztükrön látható az égbolt, van, ahol nem. Márpedig ez a víz alapvető tulajdonsága, ráadásul bár ez teljesen szubjektív a Radeon 9600 Pro által megjelenített képen sokkal természetesebb a víz megjelenítése, mint a Ti200-as kártya képén.

Az előző MoHAA teszttel ellentétben itt végre sikerült is a magasabb FPS számhoz, magasabb minőségi megjelenítést párosítani. Az előző tesztben ugyanis hiába volt magasabb az FPS eredménye egy kártyának a lementett képernyőképek tanúsága szerint a grafikai megjelenítés minősége nem különbözött a gyengébb képkocka/s értéket elérőtől. Sajnos az élmezőny videokártyái között nem sikerült különbséget mérni, ami mindenképpen azt jelenti, hogy a Black Hawk Down ezeket a kártyákat nem pörgette maximumra. Végezetül az alábbi táblázatban foglalom össze az elért eredményeket.

Felbontás

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

1. helyszín

45 képkocka/s

46 képkocka/s

46 képkocka/s

46 képkocka/s

2. helyszín

19 képkocka/s

19 képkocka/s

19 képkocka/s

19 képkocka/s

3. helyszín

40 képkocka/s

40 képkocka/s

40 képkocka/s

40 képkocka/s

Felbontás

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

1. helyszín

39 képkocka/s

37 képkocka/s

17 képkocka/s

 

2. helyszín

19 képkocka/s

19 képkocka/s

19 képkocka/s

 

3. helyszín

36 képkocka/s

35 képkocka/s

20 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

1. helyszín

17 képkocka/s

24 képkocka/s

15 képkocka/s

 

2.helyszín

19 képkocka/s

19 képkocka/s

18 képkocka/s

 

3.helyszín

22 képkocka/s

28 képkocka/s

20 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

1. helyszín

45 képkocka/s

32 képkocka/s

22 képkocka/s

 

2. helyszín

19 képkocka/s

19 képkocka/s

19 képkocka/s

 

3. helyszín

40 képkocka/s

40 képkocka/s

22 képkocka/s

 

57. ábra: Black Hawk Down eredmények

 

Call of Duty

 

A Call of Duty méréseit is a Black Hawk Down-hoz hasonlóan 1024x768 felbontásban fogom végezni. Az előzetes elvárásaim hasonlóak az előző teszthez, itt is nagy különbséget várok a leggyengébb és a legerősebb kártya között. Itt két helyszínt szemeltem ki a mérésre. Az egyik egy éjszakai csata, a másik a sztálingrádi partraszállás. Különösen ez utóbbi fogja leterhelni a kártyákat véleményem szerint, mivel sok egységet kell egyszerre megjeleníteni (szállítóhajók, bombázók, sok gyalogos). A mérések eredményeit az alábbi táblázat foglalja össze.

 

 

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

1. helyszín

49 képkocka/s

53 képkocka/s

49 képkocka/s

47 képkocka/s

2. helyszín

17 képkocka/s

19 képkocka/s

16 képkocka/s

16 képkocka/s

 

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

1. helyszín

43 képkocka/s

44 képkocka/s

21 képkocka/s

 

2. helyszín

14 képkocka/s

14 képkocka/s

11 képkocka/s

 

 

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

1. helyszín

23 képkocka/s

26 képkocka/s

21 képkocka/s

 

2.helyszín

12 képkocka/s

12 képkocka/s

9 képkocka/s

 

 

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

1. helyszín

49 képkocka/s

42 képkocka/s

31 képkocka/s

 

2. helyszín

17 képkocka/s

14 képkocka/s

12 képkocka/s

 

58. ábra: Call of Duty eredményei

 

Az eddigi tesztek során is uralta az első helyet a Radeon 9600 Pro, azonban most szó szerint állva hagyta a mezőnyt. Az első tesztnél egyedül ő tudott 50 FPS felett teljesíteni, amely mindenképpen figyelemreméltó. A Radeon 9600 Atlantis, Ti4200 és az Fx Ultra kártyák egyike sem érte el az 50 FPS-t. Lassan már szokás szerint az idősebb Mx-ek és a Radeon 9100, 9200 kártyák a fele eredményt érték el. Az alábbi 2 képernyőképen egy éjszakai bevetés során takarásból lő egy légvédelmi ágyú. Ha összehasonlítjuk a 2 tűzcsóvát, akkor látni lehet, hogy a 9600-as Radeon sokkal lenyűgözőbben tudta megjeleníteni, mint az MX440-es. Sőt az épület fölött gomolygó füstoszlopok között is észrevehető a minőségi különbség. 

                                              

Geforce4 MX440 és Radeon 9600 Atlantis képernyőképei

 

A második tesztben kapott eredményekből egyértelműen észrevehető a Geforce2 MX400 egy számjegyű eredménye. A többi alsókategóriás kártya is alig haladta meg a 10 FPS-t (átlagosan 12 FPS eredményt értek el).  A Radeon 9600 Pro ismét vetélytárs nélkül maradt, bár a különbség csökkent az őt üldözőkhöz képest. Az eredményekből is látszik, hogy az első méréshez képest itt nehezebb dolga van a kártyáknak. Sokkal nagyobb a tér, illetve több az egység is. Én azt a pillanatot mértem, amikor a csapatszállító hajó melletti másik hajó felrobban. Ismét megfigyelhető a 2 képernyőkép közötti különbség az Fx5200 Ultra javára. Az Fx sokkal jobban képes volt visszaadni a hajó felrobbanásának a hatását, mint a Radeon 8500LE/9100. 

                                                               

Radeon 8500LE/9100 és Geforce FX 5200 Ultra képernyőképei

 

A mérések alapján a nagyobb képkocka/s eredményhez, nagyobb minőségi megjelenítés is társult ezúttal. Mind a két mérés során ezt próbáltam is érzékeltetni a bemutatott képernyőképekkel. A tesztet eredményesnek értékelem, egyben nagyon jó ráhangolódásként az utolsó, mindent eldöntő teszthez.

 

Összegzés

Az akciójátékok eredményei nem sokban térnek el az előzőleg tesztelt stratégiai, szimulátor, kalandjátékok eredményeitől. Ez is azt támasztja alá, hogy bármely játék grafikai minőségét nem az határozza meg, hogy a játékok melyik csoportjába tartozik (szimulátor?,akció?,stb.). Régebben sok felhasználó például direkt a gyengébb videokártyát választotta, mondván ő úgyis csak stratégiai játékokkal játszik. Ha most összehasonlítjuk a Blitzkrieg és a Call of Duty eredményeit láthatjuk, hogy a különbségek a videokártyák között kijönnek mindig (elsősorban 1024x768 felbontásban).  A Radeon Pro 9600 ugyanúgy uralta (néha társbérletben) a stratégiai, mint az akciójátékok tesztjeit, a Geforce2 MX ugyanúgy megszenvedett velük.

 

Visszalépéshez kattints a képre!