Hardverkörnyezet
A megfelelő hardverkonfiguráció összeállítása legalább annyira fontos, mint a szoftverek és a videokártyák kiválasztása. A hardverekkel kapcsolatban az az általános vélekedés, hogy mindig a legerősebb a legjobb. Természetesen ezt nem lehet cáfolni, de én mindenképpen egy olyan átlagosnak mondható konfigurációt próbáltam összeállítani, ami egy átlagos felhasználónak otthon rendelkezésére áll. Ha maximumot nem is, de minimumot meg lehet határozni. Véleményem szerint fontos, hogy a Geforce Fx és Radeon kártyák által meghatározott követelményeket figyelembe vegyük. Megfelelő processzort, memóriát, és alaplapot kell választanunk (illetve kell rendelkeznünk), ha 3D-s videokártyát akarunk vásárolni. Processzorok között az Intel és AMD termékei között lehet választani. Szerintem tényleg csak árkülönbség van a különböző processzorok között. Véleményem szerint egyedül az Intel Celeron processzorokat értelmetlen vásárolni. A „normál” Intel és AMD processzorok vásárlásának tényleg csak a pénztárcánk szab határt. Én a tesztgépbe egy AMD Athlon XP 1900+ processzort tettem. Minimum processzor véleményem szerint az AMD Athlon XP 1600+, illetve az ezzel megegyező Intel/Intel Celeron. Ennél kisebb teljesítményű processzorok már képtelenek futtatni az olyan játékokat, mint például a Far Cry.
A memóriánál nem a gyártót, hanem mindenképpen a minőségét kell nézni. Mindenképpen igaz, hogy minimum 256 MB memóriát kell elhelyezni az alaplapon. A memóriaigénye természetesen a játékoknak nagy. Azonban azért vállalkoztam 256 MB memóriával a játékok mérésére, mert a játékok által meghatározott minimális memóriaigény sehol sem haladta meg a 256 MB RAM-ot.
Az alaplap kiválasztásánál két fontos szempontot vettem figyelembe. Az első, hogy tudja kezelni a 333 MHz-es memóriát, illetve, hogy támogassa az AGP 3.0 verzióját. Az alaplaphoz integrált hangkártya is tartozik. Minden alaplapnak kell támogatnia a 3.0-ás verziót, mert az új videokártyák is már ismerik. Így lehet kihasználni teljes mértékben ezeknek a kártyáknak a maximális teljesítményét.
Elegendő háttértárat kell biztosítani a hardverkonfiguráció számára. Ez az igény is folyamatosan növekszik, hiszen az új játékok már 4-5 GB területet foglalnak el a felhasználók gépén. Mivel én 14 különböző játékot fogok tesztelni, ezért legalább 50-60 GB területre van szükségem a merevlemezen. Nekem 90 GB terület áll rendelkezésre, amely mindenképpen elég ahhoz, hogy a játékokat feltelepítsem.
A hardverkonfigurációhoz tartozik még CD-ROM, illetve CD-RW is. Ezek azért szükségesek, mert néhány játék kéri a telepítő CD-jét mielőtt elindulna, illetve a telepítéshez is szükségesek.
A tesztben résztvevő számítógép konfigurációját a 27. ábra mutatja.
Alaplap tulajdonságai: |
|
Alaplap gyártója: |
DFI |
Alaplap típusa: |
AD75 |
Bővítőhelyek: |
5 PCI, 1 AGP, 1CNR |
Alaplapi lapkakészlet |
VIA VT8367 Apollo KT333 |
AGP verzió: |
AGP 3.0 |
Támogatott AGP sebességek: |
1x,2x,4x, 8x |
AGP apertúra mérete |
64 MB |
CPU foglalatok száma: |
1 |
CPU tulajdonságai: |
|
CPU gyártója: |
Advanced Micro Devices |
CPU típusa: |
Athlon XP 1900+ (1600MHz) |
CPU alias: |
Palamino |
támogatott 3D utasításkészlet: |
MMX, 3DNow! |
CPU stepping: |
A5 |
L1 kód gyorsítótár |
64 KB |
L1 adat gyorsítótár |
64 KB |
L2 gyorsítótár |
256 KB (one-die, full-speed) |
Merória tulajdonságai: |
|
Fizikai memória mérete: |
256 MB |
Memória típusa: |
DDR SDRAM |
Órajele: |
333 MHz |
Háttértárak |
|
Fizikai meghajtók száma: |
2 |
Fizikai meghajtó típusa: (master) |
IBM 60 GB 7200 prm |
Fizikai meghajtó típusa: (slave) |
Maxtor 30 GB 7200 prm |
Fizikai meghajtókon lévó particíók száma: |
6 |
Optikai meghajtók száma: |
2 |
Optikai meghajtó típusa: |
Samsung CD-RW 48/24/48 |
Optikai meghajtó típusa: |
LG CD-R 52x |
Logikai meghajtó típusa: |
Generic Stealth DVD (Virtual Daemon) |
Egyéb eszközök: |
|
Hangkártya típusa |
VIA AC'97 (integrált) |
Hálózati kártya |
Realtek Fast Ethernet |
27.ábra: Hardverkonfiguráció jellemzői
Azonban az objektív teszthez nem elég csak egy egységes hardverkörnyezetet biztosítani. Feltétlenül ki kell építeni egy egységes szoftverkörnyezetet is. Ezek közül talán a legfontosabb az operációs rendszer kiválasztása. Mivel az operációs rendszer maga után vonja általában a grafikus API-t is. A tesztben számítógépes játék szoftverek is részt vesznek, ezért a Microsoft oprációs rendszerét az XP-t választom és a DirectX API-ját választom. Sajnos az operációs rendszernél a felhasználó számára nem létezik más választási lehetőség, ha játékokat akar futtatni. Igazából a Linux terjedésének is ez az egyik gátja.
A 28. ábra mutatja be a szoftverkörnyezetet.
Operációs rendszer tulajdonságai: |
|
Opr. neve: |
Microsoft XP Professional |
Opr. Kódneve: |
Whistler |
Opr. Kernel típusa: |
Uniprocessor Free |
Opr. Verziója |
5.1.2600 |
DirectX tulajdonságai: |
|
DirectX típusa: |
9.0b |
Direct3D tulajdonsága: |
|
z-puffer bit mélység: |
16 |
Vertex árnyaló verziója: |
2.0 |
Pixel árnyaló verziója: |
2.0 |
Leképezési bit mélységek: |
16,32 |
OpenGL típusa: |
xpclient.010817-1148 |
28.ábra: Szoftverkörnyezet
Visszalépéshez kattints a képre!