Mafia
Az egyik legnépszerűbb játék futtatása során a program csak a DirectX 8.1 támogatását követeli meg, ezáltal valamennyi videokártya azonos eséllyel száll ringbe.
A játék tesztelése során valóban meg kellett izzadnia az összes 3D-s grafikus kártyának. A beállítások során nem sok lehetősége van a felhasználónak, hogy a grafikai beállításokon változtasson (low-normal-high). Ezért a beállítások során minden a maximumra volt beállítva. Ez 1280x1024-es felbontást jelent, amely biztosan meg követeli a kártyától a maximális teljesítményt.
3 helyszínen történt a mérés, így biztosítva a különböző feladatokat a kártyák számára. Első mérés során is dupla volt a különbség az első helyezett (Radeon 9600 Pro) és a leggyengébb között (Geforce2 MX400).
Radeon 9600 Pro és a Geforce2 Mx400-as képminőségének összehasonlítása
Ha csak a képminőséget nézzük, akkor a játék ezen részében nincs sok különbség a két kártya között. Azonban, ha jobban megnézzük, akkor láthatjuk, hogy miért fontos a magasabb képkocka/s arány. A falnak támaszkodó ember feje a bal oldali képen teljesen egyenes áll, míg a jobb oldalin pedig, mintha mozogna (valóban a feje mozog is), sokkal életszerűbb. A másik pedig, mintha nem azonos felbontásban készítettük volna a két képernyőképet. A bal oldalin az autót, mintha összenyomták volna, a jobb oldali sokkal szebb, sokkal inkább van autóformája.
Az első teszt során valóban csak apróságokat (amik azért nagyon fontosak) jelentett a magasabb képkockaszám. Azonban a második teszt során már nagyon is meglátszik, hogy melyik kártya, milyen teljesítménnyel rendelkezik.
Geforce Fx 5600 Ultra (bal) és Radeon 8500LE/9100 (jobb)
Sajnos a hatalmas különbséget a diplomamunka nyomtatott formája miatt nem nagyon tudom érzékeltetni. A különbség a két képen se látszik igazán, ugyanis arról van szó, hogy a gyengébb kártyák (Geforce MX-ek, Radeon 9200Pro, 9100) egyedül csak a környezetet (iroda és a két társalgó fél) voltak képesek megjeleníteni, a két gangster közötti párbeszédet pedig a gamer csak a hang alapján érzékelheti. A Radeon 9600-asok, FX 5600-as sorozatok kártyáival pedig a játékos a gangsterek arcmimikái alapján is érzékeli a társalgást (lehet látni, hogy mozog a szájuk). A Geforce4 Ti4200 ismét meghazudtolta a „korát” és felvette a versenyt a CineFx, illetve Hyper-Z III+ architektúrával rendelkező új kártyákkal.
Az utolsó tesztet szántam a legnagyobb erőpróbának a három közül. Ugyanis azt hittem, hogy a sok ház, illetve autó megjelenítése veszi leginkább igénybe a 3D-s kártyákat. A tesztek elvégzése után azonban tévednem kellett. Be kellett látnom, hogy a játékos számára a grafika minősége ugyanolyan elégtelen az „erős” vagy „gyenge” kártyák használatától függően. Arról van szó ugyanis, hogy a főhős megy át autójával egy hídon az egyik városrészből a másikba. A hídon az egyik pillanatban nem lát semmit abból a részből ahova megy (ködben van), majd hirtelen az egyik pillanatról a másikra ott terem előtte a városrész. Sajnos ez minden bizonnyal a játék fejlesztőinek a hibája, mivel nem sikerült meg a fokozatos átmenetet (lásd 3D-s képalkotás folyamata) megvalósítani. Mindezek ellenére a kártyák közötti különbség természetesen a kapott eredményeken meglátszik. Meg kell jegyezni azt is, hogy a mérések nem lehettek egyformák, mivel két ugyanolyan forgalmi helyzetet nem lehet létrehozni a játékban, ezért +- 3 vagy 4 képkocka/s hiba megengedett.
Geforce Fx 5600 XT (bal) és Radeon 9600 Atlantis (jobb)
A végső kép egy Geforce Fx 5200-assal készített képernyőkép
Összegzésként elmondható, hogy a kártyák közötti teljesítménykülönbséget sikerült kihozni, hisz ha megnézzük az x.ábra adatait, akkor többszörös FPS értékeket láthatunk a grafikus kártyák között. Meg kell említeni, hogy az 5200-as sorozat jól állta a sarat az erősebb vetélytársaival (kisebb volt a különbség közöttük, mint a 3DMark03-nál).
Felbontás |
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
1. helyszín |
35 képkocka/s |
39 képkocka/s |
37 képkocka/s |
34 képkocka/s |
2. helyszín |
61 képkocka/s |
68 képkocka/s |
64 képkocka/s |
56 képkocka/s |
3. helyszín |
20 képkocka/s |
22 képkocka/s |
22 képkocka/s |
19 képkocka/s |
Felbontás |
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Radeon 8500LE/9100 |
|
1. helyszín |
32 képkocka/s |
32 képkocka/s |
25 képkocka/s |
|
2. helyszín |
44 képkocka/s |
48 képkocka/s |
31 képkocka/s |
|
3. helyszín |
16 képkocka/s |
16 képkocka/s |
12 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 MX440 |
Geforce3 Ti200 |
Geforce2 MX400 |
|
1. helyszín |
30 képkocka/s |
27 képkocka/s |
19 képkocka/s |
|
2.helyszín |
33 képkocka/s |
38 képkocka/s |
27 képkocka/s |
|
3.helyszín |
13 képkocka/s |
15 képkocka/s |
13 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 Ti4200 8x |
Radeon 9500 |
Radeon 9200 Pro |
|
1. helyszín |
36 képkocka/s |
31képkocka/s |
28 képkocka/s |
|
2. helyszín |
59 képkocka/s |
55 képkocka/s |
37 képkocka/s |
|
3. helyszín |
20 képkocka/s |
19 képkocka/s |
14 képkocka/s |
|
41.ábra: FRAPS által adott eredmények
GTA Vice City
A GTA VC rendkívül erősen hasonlít az előbb tesztelt Mafia stílusához, sőt nemcsak játékban, hanem a grafikai minőség tekintetében is. A játék DirectX 8.0 ismeretét követeli meg a grafikus kártyáktól. Ugyanazokat a dolgokat lehet tesztelni itt is, ezért csak egy rövid tesztet szeretnék elvégezni. A város megjelenítését szeretném mérni. A teszt nagyon meglepő eredményt hozott. A mért eredmények mindenütt 30 képkocka/s lettek, attól függetlenül, hogy hol, vagy melyik videokártyával lettek mérve. Ez mindenképpen dicséri a játékfejlesztőit, hogy nagyon jól sikerült optimalizálniuk a grafikus motort, és így nagyon sok felhasználó tudja futtatni a játékot, hisz az még a Geforce2 MX400-ason is jól teljesít. Ez véleményem szerint a játék értékét még inkább növeli, hogy az összes DirectX 8-as verziót támogató kártya azonos minőségben képes megjeleníteni.
Semmi különbség az Fx 5600 Ultra, Fx5200 Ultra, Radeon 9600, Radeon 9600 Pro között
|
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
1. helyszín |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
2. helyszín |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
|
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Radeon 8500LE/9100 |
|
1. helyszín |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
|
2. helyszín |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
|
|
Geforce4 MX440 |
Geforce3 Ti200 |
Geforce2 MX400 |
|
1. helyszín |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
|
2.helyszín |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
|
|
Geforce4 Ti4200 8x |
Radeon 9500 |
Radeon 9200 Pro |
|
1. helyszín |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
|
2. helyszín |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
30 képkocka/s |
|
42.ábra: GTA Vice City eredményei
Freedom Fighters
A Freedom Fighters kevésbé ismert, mint a Mafia, vagy mint a GTA Vice City. Az előző kettőhöz hasonlóan a felhasználó ebben sem tudja állítani a felbontást. A játék csak 800x600-as felbontáson fut és a DirectX 8.1-es verzióját követeli meg.
A teszt a Mafia-hoz nagyon hasonló módon fog zajlani. Először egy belső térben fogom mérni a teljesítményt, majd egy utcára nézve, végül egy belső udvarban.
Első mérés során meglepően nagyok lettek a különbségek az egyes kártyák között. Viszont ha megvizsgáljuk a képernyőképeket nagyon nagy különbségek nem érzékelhetőek, ahogy játék során sem tapasztalni nagyon nagy különbségeket az egyes videokártyák között. Talán egyedül a megvilágítás különbözik, amely az alábbi 2 képen is érzékelhető. A Geforce Fx 5600 XT-vel készített screenshoton jobban látszik a 2 hátul álló ember, mint a Radeon 8500LE/9100-asén.
Radeon 8500LE/9100 és Geforce Fx 5600 XT képernyőképei
A másik helyszín egy épület tetején található, ahonnan a főhős az utcára tekint, ahogy az x. ábra is szemlélteti. A videokártyák közötti különbség itt is elég nagy volt. A Geforce Fx5200 Ultra feltűnően jól teljesített, sőt a Geforce Fx5600 Ultra elverte a Radeon 9600 Pro. Talán mégis jelent valamit a játék elején felbukkanó hatalmas NVIDIA logó, talán nem véletlenek ezek az eredmények, mert valószínűleg az Electronic Arts-nál a fejlesztőmérnökök a játék fejlesztése során az NVIDIA kártyáira optimalizálták a Freedom Fighters.
.
Geforce Fx 5200 Ultra és Fx 5600 Ultra képernyőképei
Az utolsó erőpróba során furcsa eredmények születtek. Hisz, ha ránézünk a 43. ábrára akkor azt gondolhatnánk, hogy véletlenül a két képet összecseréltük, ugyanis a bal oldali (Geforce4 MX440 55 képkocka/s) mintha sokkal jobban jelenítené meg az effektet. A nagy teljesítményű Radeon 9600-asnál pedig alig látszik valami (103 képkocka/s ). Az igazság az, hogy ott nem tűz van, mint ahogy a Geforce4 MX440-es érzékelteti, hanem csak füst gomolyog. Sajnos az összes „régi” kártya beleesett ebbe a csapdába, hogy a füst helyett tűzet jelenítenek meg.
Geforce4 MX440 és Radeon 9600 Atlantis képernyőképei
Felbontás |
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
1. helyszín |
87 képkocka/s |
90 képkocka/s |
91 képkocka/s |
84 képkocka/s |
2. helyszín |
53 képkocka/s |
55 képkocka/s |
53 képkocka/s |
53 képkocka/s |
3. helyszín |
103képkocka/s |
112képkocka/s |
109 képkocka/s |
104 képkocka/s |
Felbontás |
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Radeon 8500LE/9100 |
|
1. helyszín |
67 képkocka/s |
59 képkocka/s |
49 képkocka/s |
|
2. helyszín |
49 képkocka/s |
50 képkocka/s |
46 képkocka/s |
|
3. helyszín |
86 képkocka/s |
83 képkocka/s |
49 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 MX440 |
Geforce3 Ti200 |
Geforce2 MX400 |
|
1. helyszín |
48 képkocka/s |
47 képkocka/s |
39 képkocka/s |
|
2.helyszín |
44 képkocka/s |
49 képkocka/s |
44 képkocka/s |
|
3.helyszín |
55 képkocka/s |
61 képkocka/s |
44 képkocka/s |
|
Felbontás |
Geforce4 Ti4200 8x |
Radeon 9500 |
Radeon 9200 Pro |
|
1. helyszín |
81 képkocka/s |
57képkocka/s |
54 képkocka/s |
|
2. helyszín |
53 képkocka/s |
50 képkocka/s |
49 képkocka/s |
|
3. helyszín |
101 képkocka/s |
78 képkocka/s |
59 képkocka/s |
|
43. ábra: Freedom Fighters
A Freedom Fighters játékon mért eredmények azt mutatják, hogy a kártyák közötti élmezőny nem változott, de lecsökkent a Radeon 9600-as sorozat előnye a Ti4200, Fx Ultrák (5200, 5600) között. Sőt ebben a tesztben a Radeon 9600 Pro jelű kártyát a konkurens Geforce Fx 5600 Ultra meg is verte az első teszt során.
Kalandjátékok összegzés
A három teszt során véleményem szerint nem volt akkora a különbség a videokártyák között, mint azt a 3DMark eredmények ismeretében gondolnánk. A 3DMark alatt rendkívül gyengén teljesítő Geforce Fx 5200-as és 5200 Ultra kártyák jobban teljesítettek, bár azért így is elmaradtak az erősebb Fx 5600 Ultra és a Radeon 9600-as sorozatoktól. Sajnos a Geforce Fx 5600 XT ezeken a teszteken is kritikán aluli teljesítményt produkált, még a 800x600-as Freedom Fighters alatt is kikapott a Geforce Fx 5200-astól. A gyengébb kártyák elsősorban a Mafia alatt természetesen nagyon nagy hátrányba kerültek az előbb említett kártyákkal szemben, ugyanakkor az is jelzésértékű, hogy a 800x600-as felbontásban is elég nagy különbségek voltak a mért értékek között. A 3 tesztelt játék a DirectX 8 vagy DirectX 8.1-es verziókat határozza meg minimálisan, vagyis a játékok által használt technológiát valamennyi kártyának ismernie kellett. Valamennyi játék Normal üzemmódban (a Freedom Fighters-nek csak ez van) valamennyi kártyával szaggatás, lefagyás nélkül ment. Egyedül természetesen az 1280x1024-es Mafia alatt voltak gondok a Geforce MX-ekkel és a Radeon 9500 alatti kártyákkal.
Visszalépéshez kattints a képre!