Kalandjátékok

 

Mafia

Az egyik legnépszerűbb játék futtatása során a program csak a DirectX 8.1 támogatását követeli meg, ezáltal valamennyi videokártya azonos eséllyel száll ringbe.

A játék tesztelése során valóban meg kellett izzadnia az összes 3D-s grafikus kártyának. A beállítások során nem sok lehetősége van a felhasználónak, hogy a grafikai beállításokon változtasson (low-normal-high). Ezért a beállítások során minden a maximumra volt beállítva. Ez 1280x1024-es felbontást jelent, amely biztosan meg követeli a kártyától a maximális teljesítményt.

3 helyszínen történt a mérés, így biztosítva a különböző feladatokat a kártyák számára. Első mérés során is dupla volt a különbség az első helyezett (Radeon 9600 Pro) és a leggyengébb között (Geforce2 MX400).

 

                                 

Radeon 9600 Pro és a Geforce2 Mx400-as képminőségének összehasonlítása

 

Ha csak a képminőséget nézzük, akkor a játék ezen részében nincs sok különbség a két kártya között. Azonban, ha jobban megnézzük, akkor láthatjuk, hogy miért fontos a magasabb képkocka/s arány. A falnak támaszkodó ember feje a bal oldali képen teljesen egyenes áll, míg a jobb oldalin pedig, mintha mozogna (valóban a feje mozog is), sokkal életszerűbb. A másik pedig, mintha nem azonos felbontásban készítettük volna a két képernyőképet. A bal oldalin az autót, mintha összenyomták volna, a jobb oldali sokkal szebb, sokkal inkább van autóformája.

Az első teszt során valóban csak apróságokat (amik azért nagyon fontosak) jelentett a magasabb képkockaszám. Azonban a második teszt során már nagyon is meglátszik, hogy melyik kártya, milyen teljesítménnyel rendelkezik.

                                  

Geforce Fx 5600 Ultra (bal) és Radeon 8500LE/9100 (jobb)

 

Sajnos a hatalmas különbséget a diplomamunka nyomtatott formája miatt nem nagyon tudom érzékeltetni. A különbség a két képen se látszik igazán, ugyanis arról van szó, hogy a gyengébb kártyák (Geforce MX-ek, Radeon 9200Pro, 9100) egyedül csak a környezetet (iroda és a két társalgó fél) voltak képesek megjeleníteni, a két gangster közötti párbeszédet pedig a gamer csak a hang alapján érzékelheti. A Radeon 9600-asok, FX 5600-as sorozatok kártyáival pedig a játékos a gangsterek arcmimikái alapján is érzékeli a társalgást (lehet látni, hogy mozog a szájuk). A Geforce4 Ti4200 ismét meghazudtolta a „korát” és felvette a versenyt a CineFx, illetve Hyper-Z III+ architektúrával rendelkező új kártyákkal.

Az utolsó tesztet szántam a legnagyobb erőpróbának a három közül. Ugyanis azt hittem, hogy a sok ház, illetve autó megjelenítése veszi leginkább igénybe a 3D-s kártyákat. A tesztek elvégzése után azonban tévednem kellett. Be kellett látnom, hogy a játékos számára a grafika minősége ugyanolyan elégtelen az „erős” vagy „gyenge” kártyák használatától függően. Arról van szó ugyanis, hogy a főhős megy át autójával egy hídon az egyik városrészből a másikba. A hídon az egyik pillanatban nem lát semmit abból a részből ahova megy (ködben van), majd hirtelen az egyik pillanatról a másikra ott terem előtte a városrész. Sajnos ez minden bizonnyal a játék fejlesztőinek a hibája, mivel nem sikerült meg a fokozatos átmenetet (lásd 3D-s képalkotás folyamata) megvalósítani. Mindezek ellenére a kártyák közötti különbség természetesen a kapott eredményeken meglátszik. Meg kell jegyezni azt is, hogy a mérések nem lehettek egyformák, mivel két ugyanolyan forgalmi helyzetet nem lehet létrehozni a játékban, ezért +- 3 vagy 4 képkocka/s hiba megengedett.

 

                                  

Geforce Fx 5600 XT (bal) és Radeon 9600 Atlantis (jobb)

A végső kép egy Geforce Fx 5200-assal készített képernyőkép

 

Összegzésként elmondható, hogy a kártyák közötti teljesítménykülönbséget sikerült kihozni, hisz ha megnézzük az x.ábra adatait, akkor többszörös FPS értékeket láthatunk a grafikus kártyák között. Meg kell említeni, hogy az 5200-as sorozat jól állta a sarat az erősebb vetélytársaival (kisebb volt a különbség közöttük, mint a 3DMark03-nál). 

 

Felbontás

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

1. helyszín

35 képkocka/s

39 képkocka/s

37 képkocka/s

34 képkocka/s

2. helyszín

61 képkocka/s

68 képkocka/s

64 képkocka/s

56 képkocka/s

3. helyszín

20 képkocka/s

22 képkocka/s

22 képkocka/s

19 képkocka/s

Felbontás

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

1. helyszín

32 képkocka/s

32  képkocka/s

25 képkocka/s

 

2. helyszín

44 képkocka/s

48 képkocka/s

31 képkocka/s

 

3. helyszín

16 képkocka/s

16 képkocka/s

12 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

1. helyszín

30 képkocka/s

27 képkocka/s

19 képkocka/s

 

2.helyszín

33 képkocka/s

38 képkocka/s

27 képkocka/s

 

3.helyszín

13 képkocka/s

15 képkocka/s

13 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

1. helyszín

36 képkocka/s

31képkocka/s

28 képkocka/s

 

2. helyszín

59 képkocka/s

55 képkocka/s

37 képkocka/s

 

3. helyszín

20 képkocka/s

19 képkocka/s

14 képkocka/s

 

41.ábra: FRAPS által adott eredmények

 

GTA Vice City

 

A GTA VC rendkívül erősen hasonlít az előbb tesztelt Mafia stílusához, sőt nemcsak játékban, hanem a grafikai minőség tekintetében is. A játék DirectX 8.0 ismeretét követeli meg a grafikus kártyáktól. Ugyanazokat a dolgokat lehet tesztelni itt is, ezért csak egy rövid tesztet szeretnék elvégezni. A város megjelenítését szeretném mérni. A teszt  nagyon meglepő eredményt hozott. A mért eredmények mindenütt 30 képkocka/s lettek, attól függetlenül, hogy hol, vagy melyik videokártyával lettek mérve. Ez mindenképpen dicséri a játékfejlesztőit, hogy nagyon jól sikerült optimalizálniuk a grafikus motort, és így nagyon sok felhasználó tudja futtatni a játékot, hisz az még a Geforce2 MX400-ason is jól teljesít. Ez véleményem szerint a játék értékét még inkább növeli, hogy az összes DirectX 8-as verziót támogató kártya azonos minőségben képes megjeleníteni.

                                             

                                             

 Semmi különbség az Fx 5600 Ultra, Fx5200 Ultra, Radeon 9600, Radeon 9600 Pro között

 

 

 

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

1. helyszín

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

2. helyszín

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

 

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

1. helyszín

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

 

2. helyszín

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

 

 

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

1. helyszín

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

 

2.helyszín

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

 

 

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

1. helyszín

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

 

2. helyszín

30 képkocka/s

30 képkocka/s

30 képkocka/s

 

42.ábra: GTA Vice City eredményei

 

Freedom Fighters

 

A Freedom Fighters kevésbé ismert, mint a Mafia, vagy mint a GTA Vice City. Az előző kettőhöz hasonlóan a felhasználó ebben sem tudja állítani a felbontást. A játék csak 800x600-as felbontáson fut és a DirectX 8.1-es verzióját követeli meg.

A teszt a Mafia-hoz nagyon hasonló módon fog zajlani. Először egy belső térben fogom mérni a teljesítményt, majd egy utcára nézve, végül egy belső udvarban.

Első mérés során meglepően nagyok lettek a különbségek az egyes kártyák között. Viszont ha megvizsgáljuk a képernyőképeket nagyon nagy különbségek nem érzékelhetőek, ahogy játék során sem tapasztalni nagyon nagy különbségeket az egyes videokártyák között. Talán egyedül a megvilágítás különbözik, amely az alábbi 2 képen is érzékelhető. A Geforce Fx 5600 XT-vel készített screenshoton jobban látszik a 2 hátul álló ember, mint a Radeon  8500LE/9100-asén.

                                           

 Radeon 8500LE/9100 és Geforce Fx 5600 XT képernyőképei

A másik helyszín egy épület tetején található, ahonnan a főhős az utcára tekint, ahogy az x. ábra is szemlélteti. A videokártyák közötti különbség itt is elég nagy volt. A Geforce Fx5200 Ultra feltűnően jól teljesített, sőt a Geforce Fx5600 Ultra elverte a Radeon 9600 Pro. Talán mégis jelent valamit a játék elején felbukkanó hatalmas NVIDIA logó, talán nem véletlenek ezek az eredmények, mert valószínűleg az Electronic Arts-nál a fejlesztőmérnökök a játék fejlesztése során az NVIDIA kártyáira optimalizálták a Freedom Fighters.

.                                           

Geforce Fx 5200 Ultra és Fx 5600 Ultra képernyőképei

Az utolsó erőpróba során furcsa eredmények születtek. Hisz, ha ránézünk a 43. ábrára akkor azt gondolhatnánk, hogy véletlenül a két képet összecseréltük, ugyanis a bal oldali (Geforce4 MX440 55 képkocka/s) mintha sokkal jobban jelenítené meg az effektet. A nagy teljesítményű Radeon 9600-asnál pedig alig látszik valami (103 képkocka/s ). Az igazság az, hogy ott nem tűz van, mint ahogy a Geforce4 MX440-es érzékelteti, hanem csak füst gomolyog. Sajnos az összes „régi” kártya beleesett ebbe a csapdába, hogy a füst helyett tűzet jelenítenek meg.

                                            

Geforce4 MX440 és Radeon 9600 Atlantis képernyőképei

Felbontás

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

1. helyszín

87 képkocka/s

90 képkocka/s

91 képkocka/s

84 képkocka/s

2. helyszín

53 képkocka/s

55 képkocka/s

53 képkocka/s

53 képkocka/s

3. helyszín

103képkocka/s

112képkocka/s

109 képkocka/s

104 képkocka/s

Felbontás

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

1. helyszín

67 képkocka/s

59 képkocka/s

49 képkocka/s

 

2. helyszín

49 képkocka/s

50 képkocka/s

46 képkocka/s

 

3. helyszín

86 képkocka/s

83 képkocka/s

49 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

1. helyszín

48 képkocka/s

47 képkocka/s

39 képkocka/s

 

2.helyszín

44 képkocka/s

49 képkocka/s

44 képkocka/s

 

3.helyszín

55 képkocka/s

61 képkocka/s

44 képkocka/s

 

Felbontás

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

1. helyszín

81 képkocka/s

57képkocka/s

54 képkocka/s

 

2. helyszín

53 képkocka/s

50 képkocka/s

49 képkocka/s

 

3. helyszín

101 képkocka/s

78 képkocka/s

59 képkocka/s

 

43. ábra: Freedom Fighters

A Freedom Fighters játékon mért eredmények azt mutatják, hogy a kártyák közötti élmezőny nem változott, de lecsökkent a Radeon 9600-as sorozat előnye a Ti4200, Fx Ultrák (5200, 5600) között. Sőt ebben a tesztben a Radeon 9600 Pro jelű kártyát a konkurens Geforce Fx 5600 Ultra meg is verte az első teszt során.

 

Kalandjátékok összegzés

 

A három teszt során véleményem szerint nem volt akkora a különbség a videokártyák között, mint azt a 3DMark eredmények ismeretében gondolnánk. A 3DMark alatt rendkívül gyengén teljesítő Geforce Fx 5200-as és 5200 Ultra kártyák jobban teljesítettek, bár azért így is elmaradtak az erősebb Fx 5600 Ultra és a Radeon 9600-as sorozatoktól. Sajnos a Geforce Fx 5600 XT ezeken a teszteken is kritikán aluli teljesítményt produkált, még a 800x600-as Freedom Fighters alatt is kikapott a Geforce Fx 5200-astól. A gyengébb kártyák elsősorban a Mafia alatt természetesen nagyon nagy hátrányba kerültek az előbb említett kártyákkal szemben, ugyanakkor az is jelzésértékű, hogy a 800x600-as felbontásban is elég nagy különbségek voltak a mért értékek között.   A 3 tesztelt játék a DirectX 8 vagy DirectX 8.1-es verziókat határozza meg minimálisan, vagyis a játékok által használt technológiát valamennyi kártyának ismernie kellett. Valamennyi játék Normal üzemmódban (a Freedom Fighters-nek csak ez van) valamennyi kártyával szaggatás, lefagyás nélkül ment. Egyedül természetesen az 1280x1024-es Mafia alatt voltak gondok a Geforce MX-ekkel és a Radeon 9500 alatti kártyákkal.

Visszalépéshez kattints a képre!