Az Ubisoft valószínűleg történelmet írt a Far Cry nevű játékával. A játék elsősorban grafikai szempontból kiemelkedő. A Far Cry mérésében már nem vesz részt minden kártya, az előző tesztek során gyengén teljesítő kártyák közül egyedül a Geforce3 Ti200-as vesz részt a megmérettetésben. Azért döntöttem így, mert a különböző játékokon végzett mérések eredménye azt mutatta, hogy 1024x768 felbontásban ezek a kártyák közel sem tudnak annyit teljesíteni, mint a most tesztelésre kerülök. A játék nagyon komoly hardverigénnyel rendelkezik. A futtatáshoz erősen ajánlott a 128 MB memóriával rendelkező videokártya. Mivel azonban a hatalmas különbségeket most is érzékeltetni akarom, ezért a Geforce3 Ti200 videokártya is részt vesz a mérésben. Az alábbi táblázat mutatja a mérésben résztvevő 3D grafikus kártyákat.
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Geforce4 Ti4200 8x |
Geforce3 Ti200 |
60. ábra:A Far Cry tesztelés videokártyái
A különböző mérések egy trópusi öbölben történnek. A mérés során csak utolsóként fogom mérni a képkocka/s arányt. Elsőként csak a képernyőképek minősége közötti összehasonlításokat fogom megtenni. Elsősorban a különböző természeti effektek megjelenítését fogom vizsgálni. A baloldali képernyőkép mindig a Geforce3 Ti200 által megjelenített kép lesz, míg a jobboldali képernyőkép valamelyik másik kártya által megjelenített kép lesz.
Geforce3 Ti200 és Radeon 9600 Pro képernyőképei az öbölről, ahol a további mérések fognak zajlani
Ha megnézzük az öbölről készített képeket, akkor a két víztükör közötti különbséget is érzékeljük. A Ti200 által „készített” képen nem láthatók árnyékok, az egész tenger egyszínű, kisebb hullámszerű képződmények felszínén láthatók. A Radeon 9600 képén láthatóak árnyékok (hegy és pálmafák árnyékai), valamint a víztükrön megcsillan a napsugár is. Sokkal természetesebb, életszerűbb a Radeon által megjelenített kép. A kép már előrevetíti a következő vizsgálat tárgyát, ami a tenger hullámzását fogja vizsgálni. A többi képelem megjelenítését jól oldotta meg a Geforce3 Ti200-as, ezekben számottevő különbség nincs. Ebben a mérésben érzékelhető, hogy elég csak egyetlen dologban alulmaradni, és máris a megjelenített kép teljesen más lesz. Sajnos emiatt a Radeon 9600 Pro által szolgáltatott játékélmény sokkal nagyobb lesz akkor is, ha csak lenézünk az öbölre, és ott ilyen csodálatos panoráma tárul a szemünk elé.
A következő összehasonlítás érzékeltetése nagyon nehéz, mivel egy folyamatot szeretnék vizsgálni. Ez a folyamat a hullámzás, amely természetéből adódóan kifut a partra, majd visszahúzódik. Éppen ezért az egymás mellett lévő képek is ezt próbálják érzékeltetni.
Radeon 9600 Atlantis által megvalósított hullámzás
Geforce3 Ti200 „hullámzása”
Azt hiszem, nagyon nem kell a különbséget magyarázni. Az első két (Radeon 9600 Atlantis) képen valóban sikerül felismerni a hullámzást, amely nagyszerűen adja vissza azt az élményt, amikor a tengerparton áll az ember és a hullámokat figyeli. Sajnos a Geforce3 Ti200 által készített képek -illetve elég lenne bőven egy képernyőkép és az általa nyújtott hullámzás bemutatására - nem nagyon hasonlítanak egy tengerpartról készített képhez. Az általa megjelenített „homok” pedig valóban csak a ráadás. Sajnos ez inkább hasonlít egy szikkadt, kiszáradt földhöz, mint homokos tengerparthoz. Ugyanakkor ki kell emelni a Radeon által készített homokot (a többi kártyával is ilyen szerencsére), amely valóban lenyűgöző. A vízfelszín alatt is látni, úgyhogy valóban óriási élményt nyújt az Atlantis által készített képernyőkép.
A következő összehasonlítás véleményem szerint a legérdekesebb. A képernyőképek arról készültek, ahogy a főhős úszik a víz alatt, amelynek során érzékelni lehet, hogy lélegzik is. Beismerem, hogy ez rendkívül furcsán hangzik első olvasatra, de mindenképpen fontos szerepet fog ez játszani a most következő mérés során.
A lementett képernyőképek között ismét hatalmas különbségeket lehet észrevenni. A Geforce3 Ti200 képen mintha a főhős egy dobozban úszna, melynek alja világoskék, teteje sötétkék. Valójában az előző bekezdésben ismertetett mérés során készített képről van szó. A főhős úszik a víz alatt. Azonban meg kell jegyezni, hogy a képen is érzékelhető egy buborék erejéig, hogy az úszó ember lélegzik. Illetve az igazsághoz még hozzá tartozik, hogy a tengerfenék megjelenítésén érzékelhetőek a szintkülönbségek. Teljesen más a Geforce Fx 5600 Ultra képernyőképe. Itt már az előbb említett „doboz” effektus nem érzékelhető. Kilátni a víz alól, egyszerűen csodálatos megjelenítést nyújt az Fx 5600 Ultra. Látni lehet a távolban lévő kunyhót, a pálmafákat, sőt még az égboltot is. Szerintem a játékost olyan érzés fogja el, mintha ő maga lenne egy távoli karibi szigeten, és elfelejti, hogy egy számítógép képernyője előtt ül. A lélegzés itt jobban érzékelhető.
Geforce3 Ti200 és Radeon 9600 Atlantis képernyőképei
A következő 2 képernyőkép azt mutatja, hogy mi a megjelenítésben a különbség, amikor a főhősünk kúszik a vízben.
Geforce3 Ti200 és Geforce Fx5200 képernyőképei
A kúszás során nyert képernyőképek ismét sokban eltérnek. Az Fx5200 videokártya sokkal jobb szemszögben mutatja a képet, mint a Ti200-as. A víz megjelenítésére most már külön nem szeretnék kitérni. Itt is ugyanaz a különbség, amiket az előző összehasonlítások során már bemutattam. Ugyanakkor feltűnően hasonló ebből a szemszögből a homok megjelenítése. Ez a Ti200 kártyának is ragyogóan sikerült. Azonban a trópusi „hangulatot” ismét az Fx adja jobban vissza.
Az előző négy teszt során sikerült érzékeltetnem a különbséget a Geforce3 Ti200 és a többi videokártya között. Most röviden 2 olyan effektek mutatnék be, amelyre az Fx és a Radeon 9600 kártyák képesek.
Az első ilyen speciális effekt, az a halott emberből ömlő vér bemutatása, amely hátborzongatóan jól adja vissza a látványt. A másik pedig a víz alatt lévő növények mozgását szemlélteti. Sajnos ezt a folyamatot (akárcsak az előbb említettet) igazán csak filmre felvéve lehet érzékeltetni, azonban a diplomamunka nyomtatott formája miatt ez lehetetlen. Ezek az „apróságok” mindenképpen a fejlesztők lelkiismeretes, nagyszerű munkáját mutatja meg. Ugyanakkor meg kell azt is jegyezni, hogy ezek megjelenítésre csak a tesztelésben résztvevő kártyák mintegy fele képes.
Geforce Fx 5600 XT képernyőképe
Sajnos be kell ismernem, hogy ezzel a két képernyőképpel nem sikerült teljesen a valódi látvány visszaadása, azonban valamelyest érzékelhető. Folyamatosan több vér kerül a vízbe, mely áramlik, mozog. Víz alatt úszva közelítettem meg a mérés során a halottat.
Geforce Fx 5200 Ultra képernyőképe
Fantasztikus látvány, ahogy a víz alatt úszva látjuk, ahogy az áramlat mozgatja a növényeket. Sajnos ezt a fenti képpel nem sikerült érzékeltetni, azonban avi formátumú filmben a diplomamunkához csatolt CD-n mind a 3 mozgás fenn van (hullámzás, vérzés, áramlatok). A film Geforce Fx 5600 XT kártyával készült.
Az alábbi táblázatba foglalva láthatóak a FRAPS által mért eredmények. 2 fajta mérést végeztem. Az első során az öbölre nézve, a másikat pedig a víz alatt úszva.
|
Radeon 9600 Atlantis |
Radeon 9600 Pro |
Geforce Fx 5600 Ultra |
Geforce Fx 5200 Ultra |
panoráma |
37 képkocka/s |
41 képkocka/s |
39 képkocka/s |
34képkocka/s |
víz alatt |
34 képkocka/s |
40 képkocka/s |
35 képkocka/s |
31 képkocka/s |
|
Geforce Fx 5200 |
Geforce Fx 5600 XT |
Geforce4 Ti4200 8x |
Geforce3 Ti200 |
panoráma |
31 képkocka/s |
33 képkocka/s |
38 képkocka/s |
16 képkocka/s |
víz alatt |
28 képkocka/s |
29 képkocka/s |
40 képkocka/s |
15 képkocka/s |
61. ábra: Far Cry eredmények
A „panoráma” elnevezésű mérés során mért eredmények között csak kisebb meglepetések vannak. A Geforce Fx 5600 XT kártya a Call of Duty eredményeihez hasonlóan itt is magára talált. Sikerült megközelítenie az Fx 5200 Ultra eredményét, amely nem nagy dicsőség, de ha megnézzük a 2 kártya közötti különbségeket a tesztek alatt, akkor mindenképpen jó eredmény. A víz alatti mérés során várható volt a képkockák számának visszaesése, hiszen itt sokkal nagyobb teljesítményt kell kifejtenie a kártyáknak. Mindenhol tapasztalható volt a visszaesés. Kivétel két helyen. Az egyik a Geforce3 Ti200, amelynek láttuk a víz alatti képernyőképének a minőségét. Azonban a Geforce4 Ti4200 eredménye szinte már meghökkentő. Ez csak azért meglepő, mert eddig nem mutattam Geforce4 Ti4200 által készített képeket. Sajnos nem képes az olyan effektek megjelenítésére, mint amelyeket már bemutattam. Igazából a játékélmény nem sokban tér el attól, mintha Geforce3 Ti200 kártyával játszanánk. Bár azért ez nem teljesen igaz, mert a program egyáltalán nem szaggat. De grafikai megjelenítés szempontjából szinte azonos. Példaként erre az alábbi képernyőképek mutatom meg:
Geforce4 Ti4200 képernyőképei: balra egy víz alatti felvétel, jobbra, pedig a „hullámzás” megjelenítése (igen sajnos ez aTi4200 képernyőképe)
Sajnos itt jön ki a DirectX 9 támogatásának hiánya. Hiába fut a program tökéletesen, hiába nagyobb a teljesítmény az egyszerű „mezei” Geforce Fx 5200 sokkal inkább alkalmas a program futtatására. Ezt egyébként annak igazolásának tekintem, hogy a benchmark program kiválasztásánál a választás a 3DMark03-ra esett és nem az őt megelőzőre (3DMark 2001 SE).
Összegzés
„Mindent vagy semmit” címet adtam az alfejezetnek, azért mert azt gondoltam, hogy amelyik kártya itt jóval gyengébben teljesít, mint az előző teszteken, az akkor is hatalmas hátrányba kerül a többivel szemben. Ugyanez igaz pozitív előjellel is. Mindenképpen a Far Cry eredményeit tartottam fontosnak már akkor is, amikor az egész teszthez a szoftvereket kiválasztottam. Éppen ezért maradt a végére. A „fődíjat” ismét a Radeon 9600 Pro vitte el. A nagy vesztes egyértelműen a Ti4200. Sajnos teljesen érdektelenné váltak azok a nagyszerű eredményei, amelyeket a többi játék alatt elért. Ő volt a többi mérés során szinte az egyetlen igazi ellenfele a Radeon 9600 Pro kártyának. De itt szinte tényleg mindent bukott, hiába a Far Cry alatti hatalmas teljesítmény, de sajnos itt már a tenger valóban hullámzik.
Visszalépéshez kattints a képre!