Kiválasztott szoftverek listája
Röviden szeretném bemutatni azokat a szoftvereket, amelyekkel a 3D-s grafikus kártyákat tesztelni, mérni fogom. A legújabb szoftvereken való tesztelés azért fontos, mert a grafikus kártyák által nyújtott szolgáltatásokat a szoftvernek is ismernie kell. Vagyis hiába vesz valaki egy teljesen új 3D-s kártyát, ha azon ugyanazokat a programokat szeretné futtatni, mint amelyeket a régi grafikus kártyájával is futtatott, nem sok változást fog tapasztalni. A 3D-s videokártyák piaca azért is növekszik olyan robbanásszerűen, mert szinte hónapról-hónapra kerülnek a piacra a mind nagyobb hardverkövetelményeket támasztó programok (elsősorban a játékprogramok). Így aki folyamatosan szeretne a legújabb játékszoftvereket futtatni a számítógépén, annak sűrűn kell 3D-s grafikus kártyát vásárolni. A leggyorsabban elévülő hardveregység, általában 2 évente kell lecserélni, ahhoz, hogy a felhasználó lépést tudjon tartani az alkalmazások által támasztott követelményekkel. Természetesen az általam említett 2 év nem azt jelenti, hogy ha valaki egy 2 éves, vagy annál idősebb grafikus kártyával rendelkezik az egy új fejlesztésű alkalmazás elindításakor teljesen sötét képernyőt fog látni. Az alkalmazás (ha nagy nehézségek árán is) elindul, de a játékélmény nem lesz az igazi. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy az alkalmazás futása megszakad, vagy egyszerűen lefagy a gép. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a megfelelő grafikus kártyához, a megfelelő alkalmazás (játék) kiválasztva. Ezen túlmenően nagyon fontos az adott alkalmazás optimalizálása is. Például a megfelelő felbontás kiválasztása. Én a grafikus kártyák mérése során 2 fajta felbontásban fogok mérni (800x600, 1024x768).
Az egyes játékok kiválasztásánál több fontos szempont is szerepet játszik. Az első, hogy a felhasználók többsége ismerje a játékokat. Az általam kiválasztott játékok mindegyike ismert és elismert. A másik szempont, hogy én is ismerjem az általam kiválasztott játékokat. Ez azért fontos, mert a diplomamunka terjedelmi okai miatt az egyes játékok tesztelése nem lehet teljes. Ezért minden játék esetében egy-két helyszínt kell kiválasztanom, ahol mindegyik videokártyát mérni fogom. Ezért jöhetnek csak szóba olyan játékok, amelyeket az elejétől fogva, a végéig ismerek. Ennek a két szempontnak mindenképpen meg kell felelnie az általam kiválasztott játékoknak. A következő fontos kérdés, hogy a játékok egy speciális területét mérjem-e, vagy átfogóan a játékokat. Én átfogóan szeretnék a felhasználóknak ajánlásokat tenni a játékok alapján a videokártyákról. Ezért stratégia játékokon is fogok méréseket végezni, amelyek általában nem támasztanak olyan magas követelményeket a háromdimenziós videokártyával szemben, mint például az akciójátékok. Több csoportra bontottam ezért a játékokat (kalandjátékok, szimulátor játékok, akciójátékok, stratégia játékok (RTS)).
Minden egyes játék mérése során az egyes videokártyákkal képernyőképeket fogok készíteni, így szemléltetve az előforduló különbségeket.
Futuremark 3DMark03
A program a 3D-s videokártyák „nyers” erejét méri. A Futuremark által készített alkalmazást használják a legelterjedtebben egy-egy grafikus kártya erejének a bemutatására. Többféle mérés is elvégezhető vele, attól függően, hogy a grafikus hardver képes-e az adott technológia használatára (például a pixel shader 2.0 mérése). Sajnos több hátránya is van véleményem szerint. Az egyik, hogy a felhasználó elindítja majd egy ideig vár (attól függően, hogy milyen beállításokkal indította el, ha teljes tesztet akar futtatni az kb. 12 percig tart) és végül kap egy számot 3DMark-ban kifejezve. Természeten összehasonlítható a különböző kártyák eredménye (és sajnos a legtöbb összehasonlító cikkben csak ez az érték szerepel, és emiatt sok felhasználó ezek eredmények alapján vásárol videokártyát), de véleményem szerint egy grafikus kártya tulajdonságai jobban szemléltethőek azokkal az eredményekkel, amelyeket egy adott alkalmazáson kapunk. A másik nagy hátránya, hogy nem a felhasználó dönti el, hogy melyik alkalmazáson szeretné mérni a kártyáját, hanem a szoftverfejlesztők által beletett játékokon lehet mérni. Ez sajnos az eddigi összes 3DMark-ra jellemző volt.
A 3DMark eredményei ráadásul a 2003-as botrány óta meg is kérdőjelezhetők. 2004 májusában a www.beyond3D.com weboldal vizsgálata elég kínos helyzetbe hozta az NVIDIA-t. A portál vizsgálata bebizonyította, hogy a legújabb NVIDIA Detonator FX meghajtók olyan optimalizációkat tartalmaznak, amelyek révén a GeForce FX chipes kártyák bizonyos 3DMark03 tesztekben akár 40 százalékkal is "gyorsulnak", azonban ez a képminőség rovására megy. A Futuremark erre kiadott egy javítócsomagot, mely a „csalást” megszünteti. Talán ez a kis történet is bizonyítja, hogy milyen éles a verseny a 2 óriás között, és sajnos azt is, hogy sok vásárló csak ez alapján a szoftver (3DMark) dönt.
A tesztelés során elsőként a 3DMark által adott eredmények valódiságáról szeretnék meggyőződni. Ezért többször fogom lefuttatni az alkalmazást ugyanazon a videokártyán és a kapott eredmények közötti eltérést fogom vizsgálni. Majd szeretném összehasonlítani a programot a 2 korábbi verziójával, vagyis ugyanazokkal a beállításokkal milyen eredményt kapok. Sajnos nem lehet teljesen ugyanúgy mérni, hisz a 3DMark-ok nem ugyanazokat a játékprogramokat futtatják, tehát valószínűleg lesz eltérés. De ha lesz is eltérés, az is azt bizonyítja, hogy nem elég egy grafikus kártya 3DMark eredménye ahhoz, hogy ez alapján vásároljunk. Végül pedig az összes tesztben résztvevő kártyára lefuttatom 2 különböző felbontásban az alkalmazást.
Colin McRae Rally4
Codemasters által készített szoftver talán a legnépszerűbb szimulátor program. Gyönyörű grafika és élvezetes játékmenet jellemzi. A játék nagy sebesség miatt nagy képkocka számmal rendelkezik, hisz szinte állandóan változik a táj. A tesztben elsősorban az autók kidolgozottságát és a táj megjelenítését szeretném mérni az egyes kártyákon. A CMR4 játékot 1024x768-as felbontásban fogom tesztelni.
Commandos3- Destination Berlin
A spanyol Eidos Interactive legismertebb játéka a Commandos sorozat. Stratégia játék ellenére mind a három részt a magas fokú grafikai megjelenítés és kidolgozottság jellemezte. Azonban csak ez a harmadik rész teljesen 3D-s, ugyanis az előző két verzióban a belső tér még 2D-s volt. Elsősorban a főhősök kidolgozottságát és a belső tér megjelenítését szeretném mérni.
Far Cry
Az UBISOFT játékát sok szakújságíró a megjelenésekor azonnal történelmi mérföldkőnek nevezett. A játék gyönyörű grafikája lenyűgöző, éppen ezért az összes szoftver közül ez kívánja a legerősebb hardvert. Ezen a szoftveren történő mérésben nem vesz részt az összes videokártya, mert a Geforce-os, vagy ezzel egyenértékű ATI-s kártyával szinte élvezhetetlen és értelmetlen futtatni. Egyedül egy Geforce3 Ti200-as kártyával szeretnék néhány összehasonlítást tenni az újabb kártyákkal, alátámasztva mindazokat, amit a bevezetőben leírtam. Véleményem szerint ez lesz a legnagyobb erőpróba a tesztben résztvevő kártyák számára. A tenger hullámzást, a táj kidolgozottságát, a víz alatt úszó katona megjelenítésének minőségét fogom mérni.
FIFA 2004
Az Electronic Arts (EA) által forgalmazott játék nem elsősorban lenyűgöző grafikája miatt szeretik a felhasználók. A játékban a játékosok kidolgozottsága nagyon jó, azonban komoly gyengesége a programnak a szurkolók megjelenítése (kétdimenziós) a lelátón. Ezért itt csak a játékosok kidolgozottságát fogom mérni a különböző 3D-s grafikus kártyákkal. A játékot 800x600-as felbontásban fogom mérni, mivel az NBA Live 2004 mérése során fogom alkalmazni a nagyobb felbontást. A sport szimulátor programoknál nagyon fontos, hogy a „virtuális” sportoló felismerhető legyen. Én azt is szeretném megvizsgálni, hogy a videokártyák képesek-e megjeleníteni élethűen a játékosokat.
Freedom fighters
Az Electronic Arts gondozásában megjelent, az IO Interactive által készített játék a legkevésbé ismert az általam kiválasztott játékok közül. A játék grafikája nagyon jó, a szereplők kidolgozottsága szembetűnően jó. 3 különböző helyszínt választottam ki tesztelésre. Az egyik egy lakóház folyosója, a második egy tetőről nézve egy utca képe.
Medal of Honor-Allied Assult
A MoHAA a háborús FPS (First person shooter) játékok egyik klasszikusa. Én az alapváltozatot választottam ki, annak ellenére, hogy már több kiegészítés is megjelent hozzá. Minden bizonnyal itt fogják tudni a régebbi Geforce és Radeon kártyák az újabb Fx és Radeon kártyákkal felvenni a versenyt. Ez a teszt azért is érdekes lesz, mert ki fog derülni, hogy az újabb 3D-s kártyák régebbi alkalmazásoknál nem fogják tudni kihasználni a fejlettebb technológiájuk által nyújtott lehetőségeket. Vagyis azt próbálom bebizonyítani, hogy az alkalmazásoktól is függ a 3D-s megjelenítés nemcsak a grafikus hardvertől. Az akciójátékok közül a MoHAA lesz az egyetlen, melyet 800x600-ban fogok futtatni.
NBA LIVE 2004
NBA Live 2004 grafikailag szinte megegyezik a Fifa2004-el, mivel ugyanaz a grafikus motorja. Ugyanakkor néhány új effekt is szerepel a programban. A mérkőzések elején különböző fény effektek láthatók. Ez az egyik, amit a videokártyákkal mérni szeretnék, majd ugyanazokat a méréseket (játéktér és játékosok megjelenítése) elvégezni, mint a Fifa 204 esetében. Míg a FIFA 2004 esetében alacsonyabb felbontást alkalmazok, addig itt a nagyobb 1024x768-at. Továbbá a NBA2004 nyújt egy érdekes optimalizálási lehetőséget is. A beállításoknál beállíthatjuk a textúra filterelést. Eldönthetjük, hogy milyet használunk (anizotropikus, bilineáris, trilineáris szűrést). Azt is szeretném megvizsgálni, hogy ebben az adott alkalmazásban mennyire függ a kép megjelenítésének minősége az adott videokártyával elvégzett mérés során a szűrések beállításával.
Need For Speed 6- Hot pursuit 2 (NFSHP2)
Az EA szimulátor programja is kitűnő grafikai motorral rendelkezik, így minden 3D-s grafikus kártya ki tudja használni a benne rejlő lehetőségeket. A Hot pursuit2-ben szintén az autók kidolgozottsága és a táj megjelenítése az a terület, amit a kártyákkal mérni szeretnék. Az NFSHP2 esetében a kisebb felbontást (800x600) választom, mivel a nagyobb 1024x768-as felbontást a Need for Speed Underground esetében fogom alkalmazni. Ebben az esetben valószínűleg nem lesz nagy különbség az egyes videokártyák között.
Need for Speed Underground (NFSU)
Az NFSU nagyon hasonlít az előzőleg ismertetett NFSHP2-höz. Azonban itt talán még jobban kidolgozattak az autók, és a versenyek városokban zajlanak, ami azt jelenti, hogy a grafikus kártya jobban igénybe van véve, mint a Hot Pursuit2-ben. Mindezek ellenére a teszt egy része hasonló lesz az előzőhöz (autók és a táj), azonban a teszt második részében a fények megjelenítése lesz megvizsgálva. Ugyanis egy éjszakai városi verseny során nagyon sok fajta fényt kell megjelenítenie a grafikus egységnek. Csak 1024x768-as méréseket fogok végezni a videokártyákkal.
Delta Force Black Hawk Down –Team Sabre
Az FPS játékok közül átlagos grafikával rendelkezik a Novalogic játéka. A Black Hawk Down kiegészítő játékát azért választottam hibái (az engine néha akadozik) ellenére, mert nagyon sokféle eljárással meg kell birkóznia a grafikus kártyának (dzsungelharc során a dzsungel megjelenítése, helikopterek kidolgozása, sokféle helyszín stb.). Én az alapküldetések közül, elsőként az alakok (katonák, házak, repülők) kidolgozottságát szeretném mérni az egyes kártyákon. Majd ezek után a helikopterek rotorjai által keltett por megjelenítését. Végezetül a víz megjelenítését is. Sajnos ez utóbbi nem lesz olyan látványos, mint a Far Cry esetében, de minden bizonnyal érdekes lesz megvizsgálni, például a helikopter árnyékát a víztükrén.
Blitzkrieg
Az orosz Nival Interactive fejlesztő csapata egy csodálatos háborús RTS (Real time strategy, valós idejű stratégia) játékot adott a felhasználók kezébe. Minden harci egység gyönyörűen 3D-sen kidolgozott, a tereptárgyak is háromdimenziósak. A játék során tetszőleges szögből és irányból szemlélhetjük a csatamezőt. Én elsősorban az egységek és a környezet kidolgozását szeretném vizsgálni. Mivel stratégiai játékról van szó, ezért biztosan nem fogja a grafikus motor nagyon nehéz feladat elé állítani a grafikus vezérlőket. Bár kétségkívül a tesztelt stratégiai játékok közül a legjobb grafikával rendelkezi.
Call of Duty
A 2003-as év talán legjobb 2. világháborús FPS játéka a Call of Duty. Fejlesztői ugyanazok, akik a Medal of Honour-t készítették. Vizsgálni szeretném először egy éjszakai csata során a kártyák teljesítményét. 2 fontos szempont lesz a mérésben, az egyik az égő tűz, a másik, pedig egy tüzelő légvédelmi ágyú megjelenítése lesz. A játék leglátványosabb része (és egyben a tesztben is szerepel) az „Ellenség a kapuknál” (Enemy at the Gates) című filmből megismert sztálingrádi partraszállás. Szeretném összehasonlítani itt a katonák kidolgozottságát, és a robbanások megjelenítését. A második színhelyen további nehézség a kártyák számára a sok, különböző egység megjelenítése.
Mafia
Talán a legizgalmasabb és legérdekesebb játék az Activision fejlesztői által elkészített Mafia. Fantasztikus grafikája ellenére a videokártyával szemben támasztott követelménye viszonylag alacsony, a régebbi Geforce 2 MX, Geforce 3Ti200 kártyákon is minden különösebb megerőltetés nélkül képes futni. Ugyanakkor meg kell említeni azt a tényt, hogy a szoftver konfigurálására nem sok lehetőséget nyújt. A beállítások során a felbontást nem állíthatja a felhasználó, bár létezik 3 fokozat (low, normal, high), ezek azonban nem sokat jelentenek. A játék egyik legizgalmasabb része Chicago városának megjelenítése. A város megjelenítése okozza a kártyák számára a legnagyobb feladatot, éppen ezért ezt szeretném vizsgálni. Én a high beállítást fogom alkalmazni, ami 1280x1024-es felbontást jelent.
GTA Vice City
Rockstar Inc. Által gondozott játék a Mafia sikerén felbuzdulva született. A GTA Vice City-ben is elkövették ugyanazt a hibát, amit a Mafia esetében is említettem, hogy a felbontás nem állítható (a Vice City esetében még fokozatok sincsenek). A játékban hasonlóan a Mafia-hoz, itt is ugyanazon szempontok alapján fogom elvégezni a tesztet.
Sudden Strike
A Sudden Strike az RTS játékok egyik mérföldköve, az első valósidejű stratégiai játék. Ezen az alkalmazáson végzett tesztelés során arra a kérdésre szeretnék választ kapni, hogy mennyire függ az alkalmazástól a 3D-s megjelenítés, és nemcsak a grafikus kártyától függ. Ezért választottam egy régebbi szoftvert, hisz így bizonyítható, hogy hiába az új (és ezáltal jóval nagyobb teljesítményű) 3D-s grafikus kártya az alkalmazás futtatása során a képminőség nem fog sokat javulni.
Visszalépéshez kattints a képre!