Futuremark 3DMark03 mérési eredményei

Ahogy „ A tesztkörnyezet kiépítése” című fejezetben leírtam, többféle tesztet akarok elvégezni ezzel a szoftverrel. Elsőként a szoftver megbízhatóságát vizsgálom. A szoftver a teszt lefuttatása után minden videokártyára ad egy számértéket, melynek mértékegysége 3DMark. Sajnos ez eléggé megfoghatatlan fogalom véleményem szerint, ezért elsőként azt vizsgálom, hogy mennyire következetes az alkalmazás, vagyis meg kell vizsgálni, hogy mindig ugyanazt az eredményt kapja-e a felhasználó a teszt lefuttatása után. Én ezt egy Sapphire Radeon 9600 Atlantis 3D-s videokártyán próbálom ki. Egymás után lefutattam 5 tesztet és a 33. ábra alapján látható, hogy nagyjából egyforma értékeket kaptam. Az alkalmazás futtatása során 3 játékon (Wings of Fury, Battle of Proxycon, Troll’s Lair), illetve egy fotorealisztikus 3D-s világról készített rövid filmen  (Mother Nature) méri a képkockaszámot (FPS). Ezen kívül a CPU teljesítményét, illetve egyéb shader értékeket (Pixel shader, vertex shader), valamint a Fill rate értékét méri a 3DMark03. Ezek együttesen adják a 3DMark eredményét. Természetesen tiltható mindegyik, azonban a kapott eredmény is csökken a tiltással. Vagyis a legátfogóbb képet csak a teljes teszt lefuttatásával nyerünk. 

 

1.alkalom

2.alkalom

3.alkalom

4.alkalom

5.alkalom

3DMark Score     (3DMark)

2358

2356

2353

2353

2353

GT1 - Wings of Fury

83,0 FPS

82,7 FPS

82,3 FPS

82,3 FPS

82,3 FPS

GT2 - Battle of Proxycon

14,3 FPS

14,4 FPS

14,5 FPS

14,4 FPS

14,5 FPS

GT3 - Troll's Lair

13,4 FPS

13,4 FPS

13,3 FPS

13,3 FPS

13,4 FPS

GT4 - Mother Nature

15,3 FPS

15,3 FPS

15,3 FPS

15,3 FPS

15,3 FPS

CPU Score    (CPUMark)

306

306

306

305

306

CPU Test 1

32,0 FPS

32,3 FPS

32,0 FPS

31,9 FPS

31,8 FPS

CPU Test 2

5,8 FPS

5,8 FPS

5,8 FPS

5,8 FPS

5,8 FPS

Fill Rate (Single-Texturing) (Mtexel/s)

600,07

600,13

600,01

600,1

600

Fill Rate (Multi-Texturing)  (Mtexel/s)

1231,27

1231,4

1231,52

1231,4

1231,5

Vertex Shader

8,4 FPS

8,4 FPS

8,4 FPS

8,4 FPS

8,4 FPS

Pixel Shader 2.0

17,5 FPS

17,5 FPS

17,5 FPS

17,5 FPS

17,5 FPS

Ragtroll

9,3 FPS

9,1 FPS

9,3 FPS

9,4 FPS

9,3 FPS

33. ábra: 5egymás utáni 3DMark03 teszt eredményei

 

A kapott eredmények közötti eltérés jelentéktelen, de azért néhány érdekesség kiolvasható a táblázatból. Például, hogy a kapott 3DMark először volt a legnagyobb (2358 3DMark), majd csökkent és megállt 2353 pontnál. Az is figyelemre méltó, hogy a magas képkocka számnál vannak eltérések (ami érthető is), s az alacsony képkocka számnál teljesen ugyanazok a mért értékek. Mindezek ellenére elmondható, hogy a Futuremark 3DMark03 nevű szoftverje által adott mind az 5 mérés eredménye összhangban van egymással.

A következő mérés során azt szeretném érzékeltetni, hogy az anti-aliasing és az anisotropikus szűrések bekapcsolásával milyen mértékű teljesítménycsökkenés következik. A 3DMark03 a nem maszkolható, a kétszeres, négyszeres és a hatszoros mintavételezésű beállítási módok válaszhatók az anti-aliasing technológiánál. Az 35. ábra szemlélteti a mérés eredményét.

 

 

3DMark03 eredmény

Non-maskable

1570 3DMarks

2x

1562 3DMarks

4x

1138 3DMarks

6x

862 3Dmarks

34. ábra: különböző anti-aliasing beállítások 3DMark eredményei

 

Az eredményekből látható, hogy az anti-aliasing bekapcsolásával a teljesítmény a 3DMark03 szerint már a 2x (legkisebb) anti-aliasing bekapcsolásakor 34%-kal csökken (2353->1570). Természetesen, ahogy várható is volt a legnagyobb csökkenés a hatszoros mód beállításával történt, itt körülbelül 2/3-os (64%). Azt is meg kell jegyezni, hogy a benchmark futtatása során a képminősége szinte élvezhetetlen volt ekkor. Tehát a legnagyobb anti-aliasing csak a következő x800-as architektúrájú (és ennek megfelelő Geforce FX-ek) 3D-s grafikus kártyák tudják majd kihasználni.

Röviden szeretném összehasonlítani a 3DMark utolsó 3 verzióját. Az összehasonlítás sajnos nem lehet tökéletes több ok miatt. A legfontosabb talán, hogy mind a háromban különböznek azok a szoftverek, amelyekkel a kártyák mérése történik. Én csak röviden azt szeretném bemutatni, hogy pontosan mik azok a lehetőségek, amiket kiválaszthatunk videokártyánk méréséhez.

Véleményem szerint a legnagyobb különbség az a DirectX támogatása. A legújabb 3DMark03 csak a DirectX 9-et támogatja, míg a 3DMark 2001 SE pedig a DirectX 8-at. Ez sajnos a további tesztelés során is problémák egész sorát fogja felvetni. Ugyanis az új Geforce Fx és Radeon 9600, 9800-as kártyák jogosulatlan előnyhöz jutnak a 3DMark03-ban. Az alkalmazás ugyanis többletpontot ad a DirectX 9 verziójának támogatásáért.

 

 

3DMark03 eredmény

3Dmark 2001 SE eredmény

Geforce4 Ti4200 8x

1309

12585

Geforce Fx 5200

1236

7946

Geforce Fx 5200 Ultra

1875

10848

Radeon 9600

2353

11449

35. ábra: 3DMark03 és 3DMark 2001 SE összehasonlítása (default futás)

 

A kapott eredmények alapján látható, hogy a „régebbi architektúrájú” Geforce4 Ti4200-assal valóban „mostohán” bánik a 3Dmark03. Azonos körülmények között (3Dmark 2001 SE) a Geforce4 Ti4200-as viszont elbánik az Fx-ekkel, illetve sokkal jobban állja a versenyt a Radeon 9600-as kártyával (Radeon teljesítménye 10%-kal kisebb). Az új benchmark alatt viszont a Radeon 9600 alaposan állva hagyja a Titanium-ot (az eredmények között hatalmas a különbség, 3Dmark 2001-nél 9% mindössze a Titanium javára, 3Dmark03-nál viszont 45% a különbség a Radeon javára). Vagyis a teljesítmény alapján sokkal reálisabb a 2001-es 3Dmark, mint a 2003-as.

Azonban mindezek ellenére én a 3Dmark03 által adott eredmények ismeretében fogom a 3D-s kártyákat összehasonlítani, illetve elemezni. Manapság egyre több program követeli meg a DirectX 9 támogatását, amelyek száma a közeljövőben minden bizonnyal növekedni fog. Éppen ezért véleményem szerint „megilleti” a többletpontszám azokat a 3D-s grafikus kártyákat, amelyeknek a 3Dmark03 a DirectX 9 támogatása miatt többet ad.

A Madonion (Futuremark jogelődje) 3Dmark 2000 eredményeit, pedig azért lehet megkérdőjelezni, mert az a DirectX 7-et támogatja és természetesen a 2001-es benchmark a DirectX8-as támogatásáért ad többlet pontot. Ráadásul ez a milleneumi verzió közel sem olyan tökéletes, mint az őt követő kettő. Sokkal kevesebb beállítási módot ad a felhasználónak.

A benchmark szoftver bemutatása után következik a 3D grafikus kártyák összehasonlító tesztje. A teszt során elsőként 1024x768-as felbontásban futtatom a videokártyákon a benchmarkot, majd végezetül egy default (800x600-as felbontás) futtatás következik. Számomra az 1024x768-as eredmények lesznek a mérvadóak, hiszen minden játékszoftver erre a felbontásra van optimalizálva. Azonban azért közlöm a 800x600-as felbontás eredményeit, mert jó összehasonlítási alap lehet arra nézve, hogy mennyit csökken pontosan a teljesítmény a felbontás növelésével.

 

 

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

 Fx 5600 Ultra

3DMark Score     (3DMark)

2353 3DMarks

3529 3DMarks

2650 3DMarks

GT1 - Wings of Fury

82,3 FPS

106,3 FPS

90,5 FPS

GT2 - Battle of Proxycon

14,4 FPS

18,7 FPS

16,1 FPS

GT3 - Troll's Lair

13,3 FPS

18,1 FPS

14,6 FPS

GT4 - Mother Nature

15,3 FPS

20,1 FPS

16,9 FPS

CPU Score    (CPUMark)

305 CPUMarks

305 CPUMarks

305 CPUMarks

CPU Test 1

31,9 FPS

31,9 FPS

31,8 FPS

CPU Test 2

5,8 FPS

5,8 FPS

5,8 FPS

Fill Rate (Single-Texturing) (Mtexel/s)

600,1 MTexels/s

755,4 MTexels/s

680,4 MTexels/s

Fill Rate (Multi-Texturing)  (Mtexel/s)

1231,4 MTexels/s

1575 MTexels/s

1391 MTexels/s

Vertex Shader

8,4 FPS

10,9 FPS

9,24 FPS

Pixel Shader 2.0

17,5 FPS

20,4 FPS

19,2 FPS

Ragtroll

9,4 FPS

13,1 FPS

10,5 FPS

36. ábra: Radeon 9600 Atlantis, Radeon 9600 Pro és GeforceFx 5600-as Ultra  3DMark03 eredményei

 

 

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5200 Ultra

GeforceFx5600 XT

3DMark Score     (3DMark)

1236 3DMarks

1875 3DMarks

1767 3DMarks

GT1 - Wings of Fury

72,4 FPS

75,3 FPS

74,2 FPS

GT2 - Battle of Proxycon

12,5 FPS

13,4 FPS

12,9 FPS

GT3 - Troll's Lair

11,2 FPS

12,2 FPS

11,7 FPS

GT4 - Mother Nature

13,1 FPS

13,9 FPS

13,6 FPS

CPU Score    (CPUMark)

304 CPUMarks

305 CPUMarks

304 CPUMarks

CPU Test 1

31,7 FPS

31,9 FPS

31,7 FPS

CPU Test 2

5,7 FPS

5,7 FPS

5,7 FPS

Fill Rate (Single-Texturing) (Mtexel/s)

515,3 MTexels/s

579,8 MTexels/s

534,5 MTexels/s

Fill Rate (Multi-Texturing)  (Mtexel/s)

1125 MTexels/s

1198,2 MTexels/s

1178,4 MTexels/s

Vertex Shader

6,9 FPS

7,5 FPS

7,3 FPS

Pixel Shader 2.0

14,9 FPS

16,4 FPS

16,1 FPS

Ragtroll

7,9 FPS

8,3 FPS

8,2 FPS

37. ábra: GeforceFx 5200, 5200 Ultra és 5600 XT 3DMark03 eredményei

 

 

Radeon 8500LE/9100

Radeon 9200 Pro

Radeon 9500

3DMark Score     (3DMark)

325 3DMarks

828 3DMarks

1145 3DMarks

GT1 - Wings of Fury

19,3 FPS

59,89 FPS

67,3 FPS

GT2 - Battle of Proxycon

1,4 FPS

9,22 FPS

11,3 FPS

GT3 - Troll's Lair

1,7 FPS

8,9 FPS

10,2 FPS

GT4 - Mother Nature

0,0 FPS

0,0 FPS

0,0 FPS

CPU Score    (CPUMark)

304 CPUMarks

304 CPUMarks

305 CPUMarks

CPU Test 1

31,7 FPS

31,6 FPS

31,7 FPS

CPU Test 2

5,7 FPS

5,7 FPS

5,7 FPS

Fill Rate (Single-Texturing) (Mtexel/s)

275,4 MTexels/s

433,2 MTexels/s

537,8 MTexels/s

Fill Rate (Multi-Texturing)  (Mtexel/s)

881, 3 MTexels/s

955,69 MTexels/s

1145,6 MTexels/s

Vertex Shader

2,1 FPS

5,7 FPS

6,3 FPS

Pixel Shader 2.0

0,0 FPS

0,0 FPS

0,0 FPS

Ragtroll

2,5 FPS

3,2 FPS

3,8 FPS

38.ábra: Radeon 9100,9200Pro és 9500-as kártyák 3DMark03 eredményei

 

 

Geforce3 Ti200

Geforce4 MX440

Geforce4 Ti4200 8x

3DMark Score     (3DMark)

761 3DMarks

304 3DMarks

1309 3DMarks

GT1 - Wings of Fury

47,5 FPS

15,2 FPS

79,3 FPS

GT2 - Battle of Proxycon

5,4 FPS

1,3 FPS

13,1 FPS

GT3 - Troll's Lair

4,6 FPS

1,2 FPS

11,6 FPS

GT4 - Mother Nature

0,0 FPS

0,0 FPS

0,0 FPS

CPU Score    (CPUMark)

303 CPUMarks

303 CPUMarks

304 CPUMarks

CPU Test 1

31,1 FPS

31,1 FPS

31,9 FPS

CPU Test 2

5,4 FPS

5,3 FPS

5,7 FPS

Fill Rate (Single-Texturing) (Mtexel/s)

467,8 MTexels/s

241,4 MTexel/s

754,2 Mtexel/s

Fill Rate (Multi-Texturing)  (Mtexel/s)

1026,5 MTexels/s

506,1 Mtexel/s

1596,5 Mtexel/s

Vertex Shader

2,2 FPS

1,8 FPS

7,3 FPS

Pixel Shader 2.0

0,0 FPS

0,0 FPS

0,0 FPS

Ragtroll

2,6 FPS

1,4 FPS

5,7FPS

39.ábra: Geforce3 Ti200, Geforce4 MX440, Geforce4 Ti4200-as kártyák 3dMark03 eredményei

A négy táblázat szemlélteti a 3DMark03 által adott eredményeket. A legerősebb a Radeon 9600Pro chipsettel ellátott 3D-s kártya volt, amely igazából nem is meglepő, hisz papíron messze ez a legerősebb a tesztelésre kiválasztott videokártyák közül. Meglepően gyengén szerepelt a Geforce Fx 5200-as sorozat, azonban talán a legnagyobb negatív meglepetést a Geforce Fx 5600XT kártya okozta. Ezt még az 5200-as Ultra is elverte. Talán túlságosan is jól sikerült az Fx 5600-os lebutítása a fejlesztőmérnököknek. Az Atlantis is egy viszonylag butított fajtája a Radeon 9600-as sorozatnak, azonban ennek az eredményei viszonylag elég jók. Ez a butított Sapphire kártya elverte az összes NVIDIA-s versenytársát az 5600-as Ultra kivételével alaposan elverte.

Szeretnék egy külön részt szentelni újból a Geforce4 Ti4200-as kártyának. Annak ellenére, ahogy az előzőekben is már írtam alapos hátrányból indulva (nincs DirectX 9 támogatása, emiatt pl. a Pixel shader 2.0 és aMother Nature nevű mérések nem futnak le, vagyis itt a pontszáma 0) még így is döntetlenre hozta a CineFx architektúrájú gyengébb kártyákkal a mérést (Fx 5200-asok, Fx 5600 XT). Azonban eredménye jóval elmarad a 2 legerősebb Radeon (9600 Atlantis, 9600Pro), illetve az Fx5600-as kártyáktól. Meg kell azt is jegyezni, hogy ha a kártya képes lenne a „Pixel Shader 2.0” illetve a „Mother Nature” mérésekben részt venni, akkor is alulmaradna ezekkel szemben. Ha megvizsgáljuk a 3 „győztes kártya” részeredményeit, akkor látható, hogy azok eredményei szinte kivétel nélkül jobbak, mint a Ti4200-asé.

Végezetül röviden szeretném érzékeltetni, hogy mennyivel nő a teljesítmény, hogy ha csökkentjük a felbontás mértékét. Ennek a résznek a bővebben már írtam a VGA szabvány ismertetésekor. Itt röviden csak táblázatos (40. ábra) formában mutatom be.

Felbontás

Radeon 9600 Atlantis

Radeon 9600 Pro

Geforce Fx 5600 Ultra

Geforce Fx 5200 Ultra

800x600

3109 3DMarks

4161 3DMarks

3281 3DMarks

2308 3DMarks

1024x768

2353 3DMarks

3529 3DMarks

2650 3DMarks

1875 3DMarks

Különbség

756

632

631

433

Felbontás

Geforce Fx 5200

Geforce Fx 5600 XT

Radeon 8500LE/9100

 

800x600

1748 3DMarks

2424 3DMarks

465 3DMarks

 

1024x768

1236 3DMarks

1767 3DMarks

325 3DMarks

 

Különbség

512

657

376

 

Felbontás

Geforce4 MX440

Geforce3 Ti200

Geforce2 MX400

 

800x600

489 3DMarks

991 3DMarks

193 3DMarks

 

1024x768

304 3DMarks

761 3DMarks

152 3DMarks

 

Különbség

185

230

41

 

Felbontás

Geforce4 Ti4200 8x

Radeon 9500

Radeon 9200 Pro

 

800x600

1931 3DMarks

1510 3DMarks

1291 3DMarks

 

1024x768

1309 3DMarks

1145 3DMarks

828 3DMarks

 

Különbség

622

365

463

 

40. ábra: 800x600 és 1024x768 felbontások 3DMark eredményeinek összehasonlítása

800x600-as felbontásban sem változott a sorrend, ahogy várható volt. Azonban mindenképpen érdemes egy pillantást vetni a 2 felbontás közti 3DMarks különbségre. A két „butított” kártya (Radeon 9600 Atlantis, illetve a Geforce Fx 5600 XT) sokkal jobb teljesítményre képes az alacsonyabb felbontáson, mint a normál „de-facto szabvány” kártyák. Természetesen sokkal több videokártyával kell elvégezni a tesztet, hogy általánosságban igaz legyen, hogy a „butított” 3D-s kártyák 800x600 felbontásban sokkal jobbak, mint 1024x768-asban, viszont mindenképpen jelzésértékű eredményt kaptam.

Ahogy a „Tesztkörnyezet kiépítése” című fejezetben is kifejtettem egy 3D-s grafikus kártyát vásárolni akaró felhasználó számára nem tesznek elérhetővé minden fontos információt a különböző benchmark programok (esetünkben a 3DMark03). A puding próbája az evés, tartja a mondás. Éppen ezért a most következő alfejezet eredményei sokkal inkább mérvadóak, mint a 3DMark eredmények. Azonban összegzésként mindenképpen meg kell említeni, hogy az ATI videokártyák alaposan elverték 3DMark alatt az NVIDIA kártyáit (elsősorban az FX 5200-as sorozat gyenge szereplése miatt). Vajon ez változni fog a következő tesztek során? 

Visszalépéshez kattints a képre!